НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИХ ЦЕНТРІВ
Анотація
Ключова роль у процесі реалізації права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття якісної освіти відводиться інклюзивно-ресурсним центрам, які забезпечують комплексну підтримку дітей, їхніх батьків та педагогів шляхом проведення оцінки потреб, надання консультативної, корекційно-розвиткової й психологічної допомоги.
Авторами здійснено комплексний аналіз сучасного нормативно-правового забезпечення діяльності інклюзивно-ресурсних центрів в Україні в умовах воєнного стану; проаналізовано новітні стандарти щодо формування сучасного освітнього середовища для осіб з особливими освітніми потребами; наголошено, що рівноправний доступ осіб з особливими освітніми потребами до якісної освіти трактується в таких вимірах якості освіти як: ефективність, результативність, рівність, відповідність їхнім потребам, відповідність очікуванням суспільства; акцентовано увагу на тому, що на період дії воєнного стану передбачено створення умов в ІРЦ для психологічної підтримки дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій та/або були змушені залишити місця постійного проживання.
Встановлено, що в умовах воєнного стану нормативно-правові акти було оперативно адаптовано до нових викликів – зокрема, передбачено розширення повноважень ІРЦ щодо підтримки внутрішньо переміщених осіб та дітей, які зазнали травматичного досвіду. Надалі пріоритетами мають стати гармонізація національного законодавства з міжнародними стандартами, удосконалення Положення про ІРЦ з урахуванням практичного досвіду та забезпечення нормативної підтримки міжвідомчої співпраці на рівні територіальних громад.
Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо у поглибленому вивченні практичної реалізації положень чинного законодавства щодо діяльності ІРЦ в умовах воєнного стану, а також у дослідженні можливостей адаптації міжнародного досвіду до національної освітньої політики у сфері інклюзії.
Посилання
Конвенція про права осіб з інвалідністю від 13.12.2006 р. № 995_g71 (поточна редакція від 19.06.2023). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text (дата звернення: 14.04.2025).
Про розширення бази реалізації інноваційного освітнього проекту на всеукраїнському рівні за темою «Організаційно-методичні умови діяльності інклюзивно-ресурсних центрів у періоди війни та повоєнного відродження» у вересні 2023 – грудні 2028 років та внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.01.2024 № 7 : Наказ Міністерства освіти і науки України від 23.09.2024 р. № 1358. URL. https://mon.gov.ua/npa/pro-rozshyrennia-bazy-realizatsii-innovatsiinoho-osvitnoho-proiektu-na-vseukrainskomu-rivni-za-temoiu-orhanizatsiino-metodychni-umovy-diialnosti-inkliuzyvno-resursnykh-tsentriv-u-periody-viin (дата звернення: 15.04.2025).
Полупанова Я.М. Нормативно-правове забезпе-чення системи інклюзивної освіти в Україні. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загаль-ноосвітній школах : збірник наукових праць. 2020. № 69. Т. 1. С. 118–122.
Про внесення змін до Положення про інклюзивно-ресурсний центр : Постанова Кабінету Міністрів України від 24.12.2024 р. № 1491. URL. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1491-2024-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.04.2025).
Про роботу інклюзивно-ресурсних центрів та організацію освітнього процесу для осіб з особливими освітніми потребами у період воєнного стану : Лист МОН України від 28.03.2022 р. № 1/3710-22. URL: https://kristti.com.ua/wp content/uploads/2022/03/Rekomendatsiyi_voyennyj_stan_red-1.pdf (дата звернення: 16.04.2025).
Прохоренко Л. І., Стойка В. П., Йовдій В. М. Інклюзивно-ресурсні центри в умовах війни: окремі питання освіти дітей з особливими потребами. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2023. 2 (23). С. 115–130. URL: https://doi.org/10.33189/epsn.v2i23.234 (дата звернення: 15.04.2025).
Саламанська декларація та рамки дій щодо освіти осіб з особливими освітніми потребами від 10.06.1994 р. № 995_001-94. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_001-94#Text (дата звернення: 11.04.2025).