ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ ДО МІЖНАРОДНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА

  • Ольга Акімова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6988-6258
  • Олеся Жовнич Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6430-7341
  • Олена Ігнатова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-1523-0266
  • Катерина Подуфалова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-5254-6302
Ключові слова: міжнародна комунікація, офіцер ЗСУ, військова освіта, мовна підготовка, міжкультурна компетентність

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність формування готовності майбутніх офіцерів Збройних Сил України до міжнародної комунікації в умовах зростаючої взаємодії з міжнародними безпековими структурами. Зважаючи на сучасні виклики глобального безпекового середовища, автори визначають готовність до міжнародної комунікації як інтегральну особистісно-професійну якість, що включає мовний, міжкультурний, психологічний та професійний компоненти. Розкрито зміст цього поняття в контексті військової освіти, окреслено структурні складові, педагогічні умови та чинники, що впливають на формування готовність майбутніх офіцерів Збройних Сил України до міжнародної комунікації. Особливу увагу приділено мовній підготовці курсантів, розвитку міжкультурної компетентності, моделюванню комунікативних ситуацій у багатонаціональному середовищі, а також застосуванню цифрових освітніх інструментів. Здійснено аналіз наукових підходів до розуміння феномену міжнародної комунікації у військовій сфері. Узагальнено перспективні напрями вдосконалення змісту та методів навчання у вищих військових закладах освіти. У висновку зазначається, що готовність до міжнародної комунікації є необхідною складовою професійної діяльності офіцера ЗСУ, яка потребує системного науково-педагогічного супроводу. Особливої уваги потребує вдосконалення змісту мовної підготовки з орієнтацією на військову термінологію, розширення практик міжкультурного навчання та впровадження інноваційних педагогічних підходів, зокрема симуляційного моделювання. Важливим є використання цифрових освітніх технологій, які відкривають нові можливості для індивідуалізації навчання, залучення автентичних матеріалів та формування інтегративної компетентності. Формування готовності до міжнародної комунікації має здійснюватися в умовах поєднання лінгвістичної, міжкультурної, психологічної та професійної підготовки, з урахуванням гуманістичних засад і вимог сучасного безпекового середовища.

Посилання

Акімова О. В., Сапогов М. В., Гапчук Я. А. Лінгвокультурна компетентність майбутніх учителів як педагогічна проблема у період цифрової трансформації вищої освіти. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 7(35). С. 778-787. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-7(35)-778-787.
Акімова О. В., Сапогов М. В., Гапчук Я. А. Середовищний підхід у сучасних міждисциплінарних дослідженнях з цифровізації освіти. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 46. С. 234-238. DOI: https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2022/46.47.
Акімова О. В., Сапогов М. В., Гапчук Я. А. Творче мислення як компонент структури лінгвокультурної компетентності майбутнього вчителя. “Суспільство та національні інтересиˮ: журнал. 2024. № 4(4). С. 188-197. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-4(4)-188-197.
Акімова О. В., Сапогов М. В., Дяченко М. О. Реалізація полікультурного підходу у змісті шкільного курсу історії засобами інформаційних технологій. “Суспільство та національні інтересиˮ: журнал. 2025. № 2(10). С. 48-58. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2025-2(10)-48-58.
Акімова О., Гапчук Я. Творче використання полікультурного підходу при викладанні історії в умовах цифровізації освіти. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. 2024. Випуск 80. С. 7-11. DOI: https://doi.org/10.31652/2415-7872-2024-80-7-11.
Акімова О., Сапогов М., Гапчук Я., Салій Р. Творчий підхід до виховання іншомовної комунікативної культури студентів в умовах цифровізації вищої освіти. «Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)»: журнал. 2024. № 9(27). С. 616-626. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-9(27)-616-626.
Беньковська Н. Б. Сутність змісту комуніка-тивної готовності до іншомовного спілкування майбутніх офіцерів військово-морських сил збройних сил України. Морська безпека та оборона. 2023. № 2. С. 3-6.
Конспект лекцій з дисципліни «Міжнародна інформація» для здобуачів вищої освіти спеціальності 291 «Міжнародні відносин, суспільні комунікації та регіональні студії» / Укл.: Чістякова І. М., Білоусов О. С., Кудлай І. В. Одеса: ДУ «Одеська політехніка», 2021. 222 с.
Маслак Л. Інтегрований підхід у формуванні готовності курсантів вищого військового навчального закладу до спілкування на міжкультурному рівні. Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегії розвитку: Зб. наук. праць / За заг. ред. О. А. Дубасенюк, Л. В. Калініної, О. Є. Антонової. Житомир: Вид-во ЖДУ, 2006. С. 73-75.
Міжнародна комунікація. URL: https://studfile.net/preview/10049292/.
Міністерство оборони України. Дорожня карта вдосконалення мовноїпідготовки у Збройних Силах України (на 2021–2025 роки). Київ: МОУ, 2021. 48 с. URL: https://www.mil.gov.ua/content/education/doroznya_karta_2021.pdf.
Скрипнікова В. О. Розвиток міжкультурної компетентності майбутніхмагістрів військового управління у професійній підготовці : дис. ... д-ра філософіїз освіт., пед. наук. НУОУ. Київ, 2023. 328 с.
Суслов В. В. Готовність майбутніх офіцерів Збройних Сил України до міжнародної комунікації: сутність і структура. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № (13). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15286432.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Акімова, О., Жовнич, О., Ігнатова, О., & Подуфалова, К. (2025). ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ ДО МІЖНАРОДНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 392-398. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-392-398