ВИКОРИСТАННЯ НАРОДНИХ ІГОР НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ: ЧИННИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

  • Вадим Яровий Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0005-3264-9351
Ключові слова: народні ігри, рухливі ігри, школярі, урок фізичної культури, фізичне здоров’я, фізичне виховання

Анотація

Одним із напрямків оптимізації становлення національної системи фізичного виховання є врахування особливостей культурно-історичного середовища і традицій українського народу у такій специфічній галузі, якою є фізична культура. Важливим компонентом прояву власних рис кожного народу є (народні ігри). Вони передавалися з покоління в покоління як виховний засіб і засіб передання життєвого досвіду, якостей і рис особистості, а також адаптації до різних умов життєдіяльності людини в сім’ї та в суспільстві. Українські народні рухливі ігри є найважливішим засобом розвитку фізичної активності дітей і підлітків.

У статті розглянуто сутнісні та теоретико-методичні аспекти реалізації народних ігор на уроках фізичної культури, а також виявлено чинники, що визначають ефективність реалізації народних рухливих ігор на уроках фізичної культури.

Встановлено, що у період навчання в школі діти гостро відчувають потребу в руховій активності. Рухливі ігри – найдоступніший засіб для задоволення цієї потреби школярів. Починаючи з молодших класів, реалізація засобів рухливих ігор стає багатою і різноманітною. Серед них є різні народні ігри. Реалізація народних ігор на уроках фізичної культури має фрагментарний і неперіодичний характер.

У статті проведено аналіз науково-методичної літератури, а також анкетне опитування з метою виявлення ставлення фахівців і школярів різних вікових груп до використання народних рухливих ігор на уроках фізичної культури. Проаналізовано результати анкетування вчителів фізичної культури і школярів. Виявлено їхнє ставлення до народних ігор як умови формування фізичної підготовленості. Перелічено чинники, що визначають ефективність реалізації народних рухливих ігор на уроках фізичної культури. Визначено місце народних ігор у стратегії управління процесом фізичної підготовки школярів; виявлено зміст та умови планування та проведення народних ігор; визначено засоби, методи та форми реалізації ігор; розглянуто тактику побудови гри на уроках фізичної культури.

Посилання

Вітошинська Н. Використання українських народних ігор на уроках фізичної культури. Українознавство. XXIII Всеукраїнська конференція. 2021. № 1(78). DOI: https://doi.org/10.30840/2413–7065.1(78).2021.227068
Кругляк О. Я., Кругляк Н. П. Від гри до здоров’я нації. Рухливі та українські народні ігри, естафети на уроках фізичної культури: метод. посібник. Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. 80 с.
Непша О. В., Суханова Г. П., Ушаков В. С. Українські народні рухливі ігри як засіб національно–патріотичного виховання учнів на уроках фізичної культури та позаурочний час. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи: зб. матеріалів V Міжнар. наук.-практ. Інтернет-конф., 20 вересня 2016 р. 2016. № 5. С. 123–127.
Приступа Є., Левків В., Слімаковський О. Українські народні ігри: монографія. Л.: ЛДУФК, 2021. 432 с.
Приступа Є., Слімаковський О., Лук’янченко М. Українські народні рухливі ігри, розваги та забави: методологія, теорія і практика. Дрогобич: Вимір, 1999. 449 с.
Цьось А. В. Українські народні ігри та забави: навчальний посібник. Луцьк: Волинське обласне редакційно–видавниче підприємство «Надстир’я», 1994. 96 с.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Яровий, В. (2025). ВИКОРИСТАННЯ НАРОДНИХ ІГОР НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ: ЧИННИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 379-383. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-379-383