ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
Комунікативна компетентність є невід’ємною частиною професійної діяльності майбутніх педагогів, позаяк саме вона віддзеркалює особистісні якості та властивості фахівця, що забезпечують самостійну й ефективну реалізацію завдань професійної діяльності. Сформованість цієї компетентності у фахівця свідчить про його теоретичну та практичну готовність до здійснення ефективної професійної діяльності в певній галузі, що вимагає встановлення регулярних комунікативних контактів з іншими співробітниками.
У статті розкрито шляхи формування комунікативної компетентності майбутніх учителів в сучасних умовах.
Встановлено, що одним із шляхів формування комунікативної компетентності майбутнього педагога є навчання теорії комунікації, що відображає, з одного боку, взаємодію мови і мислення, мови і культури народу, а з іншого – мовні та комунікативні норми. Це знання має бути сприйняте, осмислене, стати переконанням, вплинути на особистісні установки (внутрішні способи сприйняття і реагування на життєві ситуації). Формуванню комунікативної компетентності майбутнього педагога сприяє створення позитивного культурно–мовленнєвого середовища в закладі вищої освіти. Одним із напрямів вироблення навичок успішної (гармонійної) мовленнєвої поведінки є ознайомлення майбутніх педагогів з можливими варіантами мовленнєвих дій, сценаріїв і моделей мовленнєвої поведінки, а також шляхами формування навичок їхнього використання та інтерпретації. Розвиток комунікативної компетентності майбутніх учителів у сучасному освітньому процесі потребує використання інтерактивних методів навчання, цифрових технологій, проблемно-орієнтованого навчання. Перспективи подальших наукових пошуків убачаємо в обґрунтуванні оптимальних педагогічних умов, які сприяють успішному формування професійної компетентності майбутніх учителів.
Посилання
Боровець О. В. Комунікативна компетентність як умова ефективної професійної діяльності учителя початкової школи. Педагогічні науки: зб. наук. пр. Херсон: Айлант, 2011. Вип. 58. Ч. 1. С. 203–208.
Звєрєва Н. Л. Формування педагогічної комуні-кативної компетентності майбутніх учителів початкових класів у процесі фахової підготовки: дис. ... д-ра філософії: 13.00.01. Харків, 2021. 202 с.
Кравченко-Дзондза О. Е. Комунікативна компетентність майбутнього вчителя початкової школи у змісті фахової підготовки. Молодь і ринок. 2016. Вип. 6 (137). С. 98–102.
Кравцова І. А. Особливості формування кому-нікативної компетенції майбутніх учителів початкових класів. Збірник наукових праць Херсонського державного університету. Педагогічні науки. 2015. Вип. 67. С. 354−361.
Лупак Н. М. Формування комунікативної компе-тентності майбутніх учителів мистецтва: засади інтер-медіальної технології: монографія. Тернопіль: Підруч-ники і посібники, 2020. 452 c.
Мамчур Л. І. Мовна і комунікативна компе-тентність особистості: суть і характерні ознаки. Педа-гогічні науки. 2006. Вип. 4. С. 193–197.
Мамчур Л., Кучеренко І. Компетентнісна спрямованість – пріоритетний напрям мовної освіти XXI століття. Філологічний часопис. 2015. Вип. 1. С. 168–175.
Філоненко О. В. Формування лінгвокультурної компетентності майбутніх фахівців засобами інфор-маційно-комунікаційних технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: ЦДУ ім. В. Винниченка. 2024. Вип. 215. С. 96–99.
Шломенко О. Б. Про професійно-комунікативну компетентність сучасного фахівця. 2010. URL: http://www.rusnauka.com/35_ OINBG_2010/Pedagogica/76269.doc.html.