РОЗВИТОК МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ДО САМОСТІЙНОЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ
Анотація
За сучасних умов удосконалення системи освіти в Україні набуває значення пошук шляхів розвитку мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до професійної діяльності, що позитивно відображає його систему цінностей професійних знань і визначає цілеспрямовану діяльність щодо їх освоєння, розуміння необхідності пізнання самого себе як фахівця (своїх переваг і недоліків), усвідомлення етичних норм і правил взаємодії засобами комунікації, здійснення експертизи власних професійних дій і прийнятих рішень.
У статті обґрунтовано шляхи розвитку мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до самостійної дослідницької діяльності у процесі їх професійної підготовки у закладі вищої освіти.
Встановлено, що сформоване в освітньому процесі закладу вищої освіти мотиваційно-ціннісне ставлення майбутніх фахівців до професійної діяльності, тобто глибока осмислена активна позиція є одним із засобів становлення їх професійно-ціннісної свідомості, відповідальності за своє життя, досягнення успіху у професійній діяльності.
Досліджуючи різні аспекти розвитку мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до дослідницької діяльності в процесі їхньої професійної підготовки, було виявлено, що така діяльність зумовлює необхідність підвищення їхнього інтелектуального потенціалу, який включає розвинене мислення, кмітливість, здатність до обгрунтованих висновків, уміння критично оцінювати проблеми, схильність до експериментування, прагнення до нововведень тощо.
Доведено, що мотиваційно-ціннісне ставлення студентів до дослідницької діяльності підвищує і рівень їхньої професійної підготовки, що формує в них як майбутніх педагогів такі вміння та навички: критичного вивчення проблем педагогічної науки; виокремлювати інноваційні методи проведення наукових проєктів; використовувати сучасні методи аналізу й узагальнення інформації; володіння методологією проведення наукових досліджень; володіння навичками самостійного наукового пошуку; використовувати сучасні методи аналізу й узагальнення інформації тощо.
Перспективи подальших досліджень вбачаємо в обґрунтуванні педагогічних умов ефективного розвитку мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до самостійної дослідницької діяльності у процесі їх професійної підготовки у закладі вищої освіти.
Посилання
Бойчук О. Ю. Stream-освіта як ефективний спосіб формування професійної комунікативної компетентності майбутнього кваліфікованого робітника в закладі професійної (професійно-технічної) освіти сфери послуг. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ -Вінниця 2019. Вип. 54. С. 32–36.
Волкова Н. П., Лебідь О. В. Формування ціннісного ставлення майбутніх фахівців соціономічної сфери до професійної діяльності у процесі фахової підготовки. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2022. № 2 (24). С. 20–32. URL: https://pedpsy.duan.edu.ua/images/PDF/2022/2/3.pdf
Муковіз О. П. Формування вмінь самостійної пізнавальної діяльності у студентів педагогічних ВНЗ засобами інформаційних технологій. Умань: ПП Жовтий О.О., 2010.
Партола В.В., Смолянюк Н.М., Собченко Т.М. Поняття «ціннісного ставлення» майбутніх педагогів до професійної діяльності. Інноваційна педагогіка. 2020. № 21. С. 165–168.
Соколенко О. І. Формування ціннісного ставлення студентів вищих педагогічних навчальних закладів до свого здоров’я: автореф. дис. канд. пед. наук. Луганськ, 2008. 20 с.
Тимощук Г. В. Сутність і структура ціннісного ставлення майбутніх економістів до професійної діяльності. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2014 № 17. С. 241–249.
Volkova N. P., Tarnopolsky O. B., Olyinik I. V. The individual style of speech of teachers from higher education institutions as an indicator of pedagogical professionalism. Revista Espacios digital. 2019. № 40 (17). Р. 20.