ІСТОРІЯ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ

  • Олександр Ганзенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0001-9533-3443
Ключові слова: сім’я, сімейне виховання, умови правильного сімейного виховання, педагогічна думка, зарубіжна педагогіка, вітчизняна педагогіка

Анотація

Науково-педагогічне знання про сім’ю як своєрідний виховний інститут формувалось поступово. Спираючись на багатий досвід народної педагогіки, філософсько-педагогічна думка з давніх часів накопичувала ідеї родинного виховання, аналізувала роль батьків й інших родичів у цьому процесі.

У статті узагальнено теоретичні основи сімейного виховання у науковій спадщині відомих педагогів.

Історичне підґрунтя педагогіки сімейного виховання складають праці видатних філософів, педагогів, минулого серед яких: Я. Коменський, Дж. Локк, Ж. Руссо, Й. Песталоцці, К. Ушинський, А. Макаренко, В. Сухомлинський та ін. Основою їх концепції виховання дітей у сім’ї є принципи природовідповідності, народності, гуманізму у вихованні.

Аналіз педагогічних поглядів зарубіжних та вітчизняних педагогів доводить, що для повного та гармонійного розвитку особистості дитині необхідно зростати в здоровому сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові. Ефективність сімейного виховання залежить від здатності батьків уникати помилкових впливів на дітей. Провідними умовами ефективного виховання в ідеальній моделі сім’ї є моральний клімат сім’ї, батьківський авторитет, стиль спілкування батьків і дітей, послідовності й єдності батьків у вимогах, дотримання режиму дня дитини, забезпечення необхідних умов проживання, організації харчування, відпочинку.

Проведений аналіз у вказаному напрямі передбачає використання виховної системи в сучасному навчально-виховному просторі. Вивчення педагогічних поглядів відомих педагогів таких робіт сприяє ознайомленню з провідними тенденціями розвитку теорії й практики сімейного виховання, розгляду проблем сімейного виховання в зарубіжній та вітчизняні науці і таким чином наповненню сімейної педагогіки України як новими теоретичними підходами, так і практичними надбаннями.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо в розгляді проблеми сім’ї та сімейного виховання в Україні у 20-ті роки ХХ століття.

Посилання

Демиденко Т. М. Педагогіка родинного вихован-ня: навч. посіб. Черкаси: Видавець Гордієнко Є. І., 2017. 272 с.
Кузьмінський А. І. Педагогіка родинного вихо-вання : навч. посіб. К. : Знання. 2006. 324 с.
Макаренко А. С. Виховання в сім’ї і школі. Твори : в 7 т. К. : Радянська школа, 1954. Т. 4. С. 469–500.
Макаренко А. С. Про «Книгу для батьків» Вступне слово А. С. Макаренка. Твори : в 7 т. К. : Радянська школа, 1954. Т. 4. С. 427–445.
Ніжинський М. П. Сім’я, батьки, діти. К. : Молодь, 1974. 118 с.
Про освіту : Закон України від 5.09.2017 р. № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. № 38-39. Ст. 380.
Сухомлинский В. А Батьківська педагогіка / Упоряд. і авт. вступ. ст. В. Ф. Шморгун. К.: Радянська школа, 1978. 263 с.
Сухомлинський В. О. Моральні цінності сім’ї. Вибрані твори. У 5 т. К.: Радянська школа, 1976. Т. 5. С. 436–440.
Федяєва В. Л. Сімейне виховання в історичній ретроспективі (друга половина ХІХ – ХХ століття): монографія. Херсон: РІПО, 2010. 348 с.
Фіцула М. М. Педагогіка. К.: Академія, 2000. 544 с.
Ушинський К. Д. Про сімейне виховання / упоряд. О. Т. Губко. Київ : Радянська школа, 1974. 152 с.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Ганзенко, О. (2025). ІСТОРІЯ СІМЕЙНОГО ВИХОВАННЯ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ ТА ПРАКТИЦІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 356-360. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-356-360