ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ СУБ’ЄКТІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК УМОВА ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

  • Тетяна Бабенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-5085-2779
  • Ростислав Ляшенко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-3554-8861
Ключові слова: проєктна діяльність, проєкти, суб’єкти освітнього процесу, якість освіти, професійна підготовка

Анотація

В статті на основі аналізу наукових теоретико-практичних джерел та власного практичного досвіду проаналізовано особливості здійснення проєктної діяльності суб’єктів освітнього процесу як умови підвищення якості сучасної освіти. Досліджено актуальні міжнародні та вітчизняні документи релевантні проблемі якості освіти і аргументовано кореляційну залежність проєктної діяльності з реалізацією основних визначених принципів студентоцентризму, де студент визнається ключовим стейкголдером, а освітній процес гнучкий і спрямований на здобуття навичок поза формально визначеними видами діяльності начальним планом. Виокремлено ключові філософсько-педагогічні ідеї про проєктну діяльність, як умови підвищення якості сучасної освіти.

Проєктна діяльність по свої сутності пов’язана не стільки з застосуванням знань на практиці, скільки з можливістю суб’єктам освітнього процесу побачити, почути, відчути реальні дієві результати своїх зусиль на противагу схоластизації освітнього процесу. Освіта сьогодення є репрезентацію набутих академічних знань і готовності особистості виконувати широкий спектр соціально-професійних функцій.

В студентоцентрованому підході здобувач освіти є основним суб’єктом освітнього процесу, на забезпечення якості освіти якого спрямовується діяльність усіх інших суб’єктів. Проєктна діяльність має потенціал об’єднувати останніх для продуктивної взаємодії, підвищувати мотивацію досягнення успіху, розвивати критичне мислення, відкриває нові можливості особистісного і професійного зростання. Окрім формальних і очевидних характеристик проєктна діяльність вдало вбудовується в рамки розуміння якості сучасної освіти, постаючи її умовою та суттєвою важливо основою, а відтак потребує теоретико-практичного обґрунтування.

Зроблено висновок, що в проєктній діяльності студенти оволодівають широким спектром компетентностей, навичками планування, критичного мислення, прийняття рішень, аналізу результатів, і активної рефлексії. Оскільки проєктна діяльність по своїй природі є командною, активізуються лідерські якості, соціальні навички ефективної взаємодії для реалізації завдань і цілей проєкта. При цьому, міждисциплінарний характер проєктної діяльності сприяє інтеграції адаптації і застосування знань і досвіду різних сфер в одному спеціально організованому середовищі співпраці. За умови належної організації, у відповідності до визначених міжнародними і вітчизняними нормативно-правовими документами критеріями і індикаторами якості, проєктна діяльність суб’єктів освітнього процесу стає міцною основою підвищення якості сучасної освіти.

Посилання

Deming W. E. Out of the crisis. Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced Engineering Study. 1986.
Dewey J. Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. New York: Macmillan. 1916.
European Association for Quality Assurance in Higher Education. Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area (ESG). 2015. URL: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf
International Organization for Standardization. ISO 8402:1986: Quality – Vocabulary. 1986. URL: https://www.iso.org/standard/15570.html
Ishikawa K. What is total quality control? The Japanese way (D. J. Lu, Trans.). Prentice Hall. 1985.
Kilpatrick W. H. The project method: The use of the purposeful act in the educative process. Teachers College Record. 1918. 19(4). 319–335.
Kolb D. A. Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. 1984.
UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives. 2017. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444
United Nations. Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all. Sustainable Development Goals. United Nations. URL: https://sdgs.un.org/goals
United Nations. Sustainable Development Goals. URL: https://sdgs.un.org/goals
Ассаул В. Метод проектів у виховній роботі. Проектна діяльність у ліцеї: компетентнісний потенціал, теорія і практика: науково-методичний посібник / За редакцією С. М. Шевцової, І. Г. Єрмакова, О. В. Батечко, В. О. Жадька. К.: Департамент, 2008. 520 с.
ДСТУ ISO9000:2015. Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів: Офіційне видання. Київ: ДП «УкрНДНЦ», 2016.
Єрмаков І. Г. Метод проектів у контексті життєвих результатів діяльності учнів. Проектна діяльність у ліцеї: компетентнісний потенціал, теорія і практика: науково-методичний посібник / За редакцією С. М. Шевцової, І. Г. Єрмакова, О. В. Батечко, В. О. Жадька. К.: Департамент, 2008. 520 с.
Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII. База даних «Законодавство України». Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/1556-18
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. База даних «Законодавство України». Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/2145-19
Корнілова О. М., Огороднік Ю. О. Теоретико-методологічні основи визначення якості освіти вищих навчальних закладів України. Економіка та держава. Київ, 2016. № 12. С. 82–85.
Лук’янова Л. Технологія організації проектної діяльності. Імідж сучасного педагога. 2009. № 10. С. 16–21.
Лукіна Т. О. Якість освіти / Енциклопедія освіти. Нац. акад. пед. наук України; [гол. ред. В. Г. Кре-мень]: 2-ге вид, допов. та перероб. Київ : Юрінком Інтер, 2021. С. 1120–1121.
Ляшенко Р.О., Бабенко Т.В. Проєктна діяльність як засіб соціалізації особистості в процесі професійної підготовки. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2024. Вип. 214. C. 244–249. URL: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-244-249
Островерхова Н. Оцінка якості освіти. Освіта і управління. 2005. Т. 8. № 1. С. 109–113.
Петрова І. В. Проектування в соціально-культурній сфері: навчальний посібник. К.: Вид-во КНУКіМ, 2007. 372 с.
Сікорський П. Зовнішні чинники і їх вплив на якість вищої освіти. Вища освіта України. Київ, 2016. № 4.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Бабенко, Т., & Ляшенко, Р. (2025). ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ СУБ’ЄКТІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ЯК УМОВА ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 351-356. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-351-356