РОЗВИТОК ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX СТОЛІТТЯ ЯК ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ НАУКОВЦІВ

Ключові слова: фізичного виховання, формування здорового способу життя, історичний період, історико-педагогічні дослідження

Анотація

Теорія фізичного виховання в Україні пройшла певний шлях становлення та розвитку. Кожний історичний період мав свої провідні принципи в розвитку системи фізичного виховання, які потребують об’єктивної оцінки та переосмислення. Досвід минулого допомагає осягнути в розвитку ту чи іншу проблему, дає змогу побачити нове, концептуально виокремити певні прогресивні ідеї.

У статті здійснено ретроспективний аналіз розвитку фізичного виховання в Україні в другій половині XX століття в рецепції сучасних історико-педагогічних досліджень.

Виявлено, що у різновидових публікаціях сучасних учених розкрито проблеми становлення та розвитку фізичного виховання в Україні в другій половині XX століття, формування теоретичних основ фізичної освіти, пошуку концептуальних підходів до формування здорового способу життя, пошук засобів і найбільш ефективних форм реалізації фізичного виховання, що сприяють формуванню гармонійно розвиненої особистості.

Як засвідчують наукові розвідки вчених у другій половині ХХ століття спостерігався активний процес відродження, формування та розвитку фізичної культури та спорту, який відображався в кількості побудованих спортивних об’єктів, завойованих медалях на різного рівня змаганнях, нагороджених титулами тощо. В означений період в Україні впроваджувалися нові форми фізичного виховання – створюватися культурно-спортивні комплекси, фізкультурно-оздоровчі групи на принципах самоокупності, дитячо-юнацькі фізкультурно-спортивні клуби за місцем проживання, клуби любителів фізичної культури, школи здоров’я, госпрозрахункові об’єднання з надання платних фізкультурно-оздоровчих послуг населенню «Фізкультура і здоров’я» та ін. У практику виробничих підприємств і державних установ вводилася виробнича гімнастика.

Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо у дослідженні теорії і практики фізичного виховання дітей та молоді у вітчизняній педагогічній думці в другій половині ХХ ст. у сучасному науковому дискурсі.

Посилання

Бандурка А. В., Воронько С. О. Ґенеза ідей формування здорового способу життя особистості у вітчизняній педагогічній думці радянської доби. Проблеми та перспективи розвитку фізичного вихован-ня, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. (23–24 квітня 2020 р.) / голов. ред. О. К. Корносенко. Полтава : Сімон, 2020. С. 3–7.
Букреєва С. М. Перші кроки становлення на Україні позашкільного виховання дітей. Радянська школа. 1977. № 10. С. 96–99.
Вербицький В. А., Бондаренко І. Г. Історія фізичної культури та спорту в Україні : [навчальний посібник]. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2014. 340 c.
Дембровська Г. М. Розвиток позашкільних закладів спортивного профілю в Україні (50–70 рр. ХХ століття): дис. … канд. пед. наук. Херсон, 2017. 190 с.
Іващенко В. П., Безкопильний О. П. Теорія і методика фізичного виховання: підручник: в 2 ч. Черкаси: ЦНТЕІ, 2005. Ч. 1. 420 с.
Кирилюк Ю. А. Передумови розвитку теорії фізичного виховання в Україні в другій половині XX століття. Освіта та педагогічна наука. 2019. № 3 (172). С. 76–83.
Лук’янченко М. Теорія й практика фізичного виховання в спадщині вітчизняних педагогів другої половини ХІХ – початку ХХ ст. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2012. № 4 (20). С. 24–30.
Пантюк Т. І. Теорія і практика фізичного виховання дітей дошкільного віку в Україні (1918–1939 рр.): автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07. К., 2001. 18 с.
Присяжнюк С. І., Оленєв Д. Г. Курс лекцій з фізичного виховання: навч. посіб. для студ. техн. вищих навч. закл. Київ: Видав. центр НУБіП України, 2015. 420 с.
Рощін І. Г. Теорія і практика загальної фізичної підготовки старшокласників загальноосвітніх шкіл України (1932–2011 рр.): автор. дис. … д-ра пед.. наук. Тернопіль. 2016. 40 с.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Кошляк, М. (2025). РОЗВИТОК ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УКРАЇНІ В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XX СТОЛІТТЯ ЯК ПРЕДМЕТ ВИВЧЕННЯ НАУКОВЦІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 347-350. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-347-350