ОСВІТНЬО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТРЕНЕРСЬКОЇ ПРАКТИКИ У СФЕРІ СПОРТУ ВИЩИХ ДОСЯГНЕНЬ

  • Володимир Гончаренко Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-7606-2182
  • Роман Павлов Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0003-5382-9541
  • Дар’я Сіпакова Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0009-0007-8523-6547
  • Ірина Янович Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка» https://orcid.org/0000-0002-2538-5360
Ключові слова: спортивна підготовка, тренувальний процес, фізична підготовленість, техніко-тактична підготовка, психологічна підготовка, періодизація, спортивне вдосконалення, інновації у спорті

Анотація

У статті розкрито зміст багатокомпонентної структури спортивної підготовки як одного з основних факторів досягнення високих спортивних результатів у сучасному спорті. Метою статті є теоретичне обґрунтування та узагальнення основ багатокомпонентної структури спортивної підготовки як засобу досягнення високих результатів у спорті, з акцентом на інтеграцію її складових та пошук ефективних шляхів удосконалення тренувального процесу з урахуванням сучасних наукових і технологічних підходів. У дослідженні обґрунтовано, що ефективне поєднання фізичної, технічної, тактичної, психологічної та теоретичної складових дозволяє забезпечити всебічний розвиток спортсмена та підвищити результативність його змагальної діяльності. Здійснено системний аналіз сучасних наукових підходів до організації багаторічної підготовки, з урахуванням класичних концепцій та новітніх досліджень із застосуванням цифрових технологій у спорті. Особливу увагу приділено принципам періодизації тренувального процесу, індивідуалізації навантажень, інтеграції психолого-педагогічного супроводу в тренерську практику. Представлено порівняльну характеристику вітчизняного та зарубіжного досвіду підготовки спортсменів, виявлено ефективні методичні підходи до оптимізації тренувального процесу на етапах попередньої, базової та спеціалізованої підготовки. Висвітлено практичні орієнтири для тренерів щодо реалізації багатокомпонентної моделі підготовки, з урахуванням особливостей конкретного виду спорту, вікових і функціональних характеристик спортсменів. Отримані результати можуть бути використані в освітній і тренерській практиці, під час проєктування індивідуальних програм спортивного вдосконалення, а також у системі підвищення кваліфікації фахівців фізичної культури і спорту. Подальші наукові дослідження у сфері спортивної підготовки доцільно зосередити на вивченні ефективності інтегрованих програм, що поєднують елементи фізичної, техніко-тактичної, психологічної та теоретичної підготовки в єдиному цілісному тренувальному циклі; порівняльному аналізі міжнародного досвіду, особливо в контексті підготовки елітних спортсменів у провідних спортивних системах світу.

Посилання

Гейтенко В. В. Теорія і методика дитячо-юнацького спорту: навчально-методичний комплекс. Краматорськ: Донбаська державна машинобудівна академія, 2020. 265 с.
Жданович О. О. Теоретичні основи спортивного тренування. Тернопіль: Навчальна книга. Богдан, 2020. 256 с.
Кузьомко Л. М. Легка атлетика з методикою викладання: навч. посіб. Львів: ЛДУФК, 2018. 288 с.
Павленко В.О., Насонкина Е. Ю., Павленко Є. Є. Сучасні технології підготовки в обраному виді спорту. Підручник. Харківська державна академія фізичної культури. Харків, 2020. 550 c. URL: https://dspace.nuph.edu.ua/bitstream/ 123456789/25508/1/Сучасні%20технології%20підготовки%20в%20обраному%20виді%20спорту.pdf
Пітин М. І. Теоретико-методичні засади підготовки спортсменів: навч. посіб. Львів: ЛДУФК, 2023. 198 с.
Ткачук В. Г., Данилюк А. В. Система багаторічної підготовки спортсменів: сучасні підходи та інновації. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 4(56). С. 41–47.
Хіменес Х. Р. Система багаторічної підготовки спортсменів. Система підготовки спортсменів. Львівський державний університет фізичної культури. Львів. 2018. 25 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ 00a92e44-9570-47f8-a807-af53c93ff1f1/content
Baker J., Cobley S., Schorer J., Wattie N. Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport. Routledge, 2021. 470 p.
Bompa, T., & Buzzichelli, C. Periodization: Theory and methodology of training (6th ed.). Human Kinetics. 2018. 320 p.
Bompa T., Carrera M., Buzzichelli C. Periodi-zation of Strength Training for Sports. 3rd ed. Human Kinetics, 2020. 400 p.
Issurin V. B. Principles and Basics of Advanced Athletic Training. Ultimate Athlete Concepts, 2016. 388 p.
Hanin Y. Emotions in sport: current issues and perspectives. In: Handbook of Sport Psychology. 3rd ed. Wiley, 2007. P. 31–58.
Meeusen R. et al. Prevention, diagnosis, and treatment of the overtraining syndrome: Joint consensus statement of the European College of Sport Science and the American College of Sports Medicine. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2013. Vol. 45(1). P. 186–205. DOI: 10.1249/MSS.0b013e318279a10a.
Weinberg R., Gould D. Foundations of Sport and Exercise Psychology. 7th ed. Human Kinetics, 2019. 664 p.
Shynkarova, О. & Semyvolos, L. (2023). The role of the coach in equestrian sport. Grail of Science. Міжнародний науковий журнал. 2023. № 30. Рр. 378-381. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.04.08.2023.062
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Гончаренко, В., Павлов, Р., Сіпакова, Д., & Янович, І. (2025). ОСВІТНЬО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТРЕНЕРСЬКОЇ ПРАКТИКИ У СФЕРІ СПОРТУ ВИЩИХ ДОСЯГНЕНЬ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 335-340. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-335-340