ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА

  • Оксана Філоненко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-4453-9887
  • Андрій Стукан Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0008-3164-1325
Ключові слова: компетентність, управлінська компетентність, готовність до управлінської діяльності, майбутній педагог, заклад вищої освіти

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність формування управлінської компетентності майбутніх педагогів у процесі їх професійної підготовки у ЗВО.

Розглянуто управлінську компетентність як складову професійної компетентності педагога. Професійна компетентність майбутніх педагогів є результатом їх професійної підготовки та провідною умовою щодо її ефективності. Визначаючи поняття професійної компетентності як єдність її теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності, ми дотримуємося думки про те, що управлінську компетентність можна охарактеризувати як готовність до реалізації різних алгоритмів педагогічної діяльності, а формування управлінської компетентності слід розглядати як одне з основних завдань вищої педагогічної освіти.

Виокремлено основні складові професійної компетентності майбутніх педагогів: операційно-технологічний компонент описує рівень володіння алгоритмами управлінської діяльності її суб’єктом; науково-теоретичний компонент характеризує коло знань, необхідних для реалізації алгоритмів управлінської діяльності; психологічний компонент відображає інтелектуальні, мотиваційні та емоційно-вольові структури психіки суб’єкта управлінської діяльності, які виступають передумовами індивідуальної успішної діяльності та розвиваються під час її здійснення.

Такий підхід до визначення структури управлінської компетентності дає змогу не тільки здійснити системний і міждисциплінарний підхід до розв’язання складного і багатоаспектного питання про можливий зміст управлінської компетентності педагога, а й визначити рівні освоєння алгоритмів управлінської діяльності її суб’єктом.

До основних рівнів освоєння алгоритмів управлінської діяльності педагога віднесено: професійно-діяльнісний, імітаційно-діяльнісний, змістовно-особистісний, науково-теоретичний.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо в обґрунтуванні педагогічних умов ефективного формування управлінської компетенції майбутніх педагогів у процесі їх професійної підготовки у ЗВО.

Посилання

Бібік Н. В. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / За заг. ред. О. В. Овчарук. К.: «К.І.С.», 2004. С. 45–50.
Даниленко Л. І. Модернізація змісту, форм та методів управлінської діяльності директора загаль-ноосвітньої школи : монографія. К. : Логос, 1998. 140 с.
Кушнірук С. А., Лещенко Н. А. Формування управлінської компетентності майбутнього викладача ЗВО з використанням інноваційних освітніх технологій. Освітньо-науковий простір. 2023. Вип. 4. С. 93–100.
Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: монографія / за ред. І. А. Зязюна. Київ : Віпол, 2000. 636 с.
Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та управлінські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. К. : К. І. С., 2004. 245 с.
Професійна підготовка майбутніх менеджерів освіти на засадах компетентнісного підходу : колективна монографія / за ред. О. М. Коберника. Умань: Візаві, 2018. 330 с.
Сорочан Т. М. Підготовка керівників шкіл до управлінської діяльності: теорія і практика: монографія. Луганськ : Знання, 2005. 384 с.
Товканець О. С., Плескач М. І. Управлінська компетентність у змісті професійної діяльності педагога дошкільної освітньої установи. Соціологія та соціальна робота в умовах національних та регіональних викликів: матеріали доповідей та повідомлень міжнародної науково-практичної конференції (Ужгород 27.09.2019 р.). Ужгород : ТОВ «РІК-У», 2019. С. 103–105.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Філоненко, О., & Стукан, А. (2025). ФОРМУВАННЯ УПРАВЛІНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 324-329. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-324-329