КОНТРОЛЬ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ ЖИВОПИСУ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі контролю результатів навчання живопису у підготовці майбутніх фахівців образотворчого мистецтва. Художня освіта відіграє важливу роль у розвитку українського мистецтва, збереженні національної культурної спадщини та формуванні естетичних цінностей. Серед базових дисциплін навчальної програми особливе місце займає живопис – важливий компонент професійної підготовки, що сприяє формуванню технічних умінь, творчого мислення та естетичної свідомості.
Актуальність теми полягає в необхідності розробки ефективних підходів до оцінювання якості навчання живопису, адже саме цей процес забезпечує розвиток не лише технічних навичок, але й здатності вирішувати художньо-творчі завдання. Метою статті є визначення ролі контролю у процесі формування інтегральних компетентностей майбутніх художників та аналіз підходів до оцінювання їхньої навчальної діяльності.
Дослідники наголошують, що контроль результатів навчання має відповідати Національній рамці кваліфікацій України та враховувати такі критерії, як знання, уміння, комунікація, автономія та відповідальність. Оцінювання охоплює різні рівні навчальної діяльності – від копіювання способу виконання до створення оригінальних художніх творів у нових ситуаціях. Значна увага приділяється формуванню самостійності, здатності до рефлексії та дотриманню академічної доброчесності.
Автори розробили підхід до оцінювання результатів навчання, що враховує зв’язок між загальними та спеціальними компетентностями, зокрема: рівень теоретичних знань з композиції, кольорознавства та конструктивної побудови; уміння створювати цілісний художній образ у відповідних техніках та матеріалах; здатність до аналізу і критичного осмислення власних та чужих робіт; уміння працювати автономно та нести відповідальність за результат.
Результати дослідження підкреслюють важливість цілісного підходу до контролю знань і умінь у процесі навчання живопису. Впровадження запропонованої системи оцінювання сприяє підготовці висококваліфікованих фахівців, здатних зберігати та примножувати цінності української культури.
Посилання
Гарбузенко Л., Чєн Н., Кириченко О. Візуальний досвід у художньо-творчій діяльності майбутніх фахівців образотворчого мистецтва. Вісник науки та освіти. Серія: Педагогіка. № 3. 2024. С. 606–620.
Кулініч Л. О., Гусєва Л. Г., Пунгіна О. А. Синтез виражальних засобів та матеріалів в сучасному обра-зотворчому мистецтві на прикладі викладання живопису, рисунку, композиції. Наукові записки [Центральноук-раїнського державного університету імені Володимира Винниченка]. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 214. С. 215–221.
Національна рамка кваліфікацій України: Затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 (зі змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 509 від 12.06.2019, № 519 від 25.06.2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text
Освітньо-професійна програма «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» пер-шого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація галузі знань 23 Культура і мистецтво. Кропивницький, 2024. URL: https://cusu.edu.ua/images/download-files/OP_quality-education/bakalavr/2024/023_ Obr.myst_dekor.myst_restavratsiia_Bakalavr_zi_zmin.pdf
Стандарт вищої освіти України. Перший (бакалаврський) рівень. Бакалавр. 02 Культура і мистецтво. 023 Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація. Затверджено Наказом Міністерства освіти і науки України 24.05.2019 р. № 725. Київ, 2019. URL: https://mon.gov.ua/storage/ app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/023-Obrazotv.mist.dekorat.mist.restavr-bakalavr.28.07.pdf
Шокірова З. Р. Теоретико-методологічні основи викладання живопису майбутнім учителям образо-творчого мистецтва. Молодий вчений. 2018. № 1(2). С. 839–842.