СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ СОЦІОЛІНГВІСТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СФЕРИ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ ЗАСОБАМИ ПРОЄКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Анотація
У статті розглядається структурно-функціональна модель формування соціолінгвістичної компетентності майбутніх фахівців сфери міжкультурної комунікації засобами проєктних технологій.
Інтеграція сучасних цифрових технологій у навчальний процес створює додаткові виклики для освітньої системи. Фрагментарність застосування таких інструментів, як мультимедійні симуляції, рольові ігри та групові проєкти, обмежує їхню ефективність. Структурно-функціональна модель забезпечує систематизацію використання технологій, поєднуючи їх із педагогічними цілями, що сприяє досягненню високих результатів у формуванні компетентності.
Недоліки існуючих підходів також включають брак інтеграції між теоретичним і практичним компонентами підготовки. Більшість методів зосереджені на засвоєнні мовних знань без врахування соціального та культурного контексту, що унеможливлює адаптацію мовленнєвої поведінки до багатокультурного середовища. Розробка моделі дозволяє забезпечити системний підхід, що включає адаптацію навчального контенту до міжкультурних ситуацій, а також інтеграцію практичних завдань, які формують навички ефективної комунікації.
Здатність моделі швидко адаптуватися до змінних умов освітнього середовища забезпечує її стійкість у відповідь на виклики глобалізованого світу. Наприклад, інтеграція автентичних матеріалів, реальних кейсів і проєктних технологій сприяє підготовці фахівців, здатних ефективно взаємодіяти в багатокультурному середовищі, приймати рішення в умовах невизначеності та знаходити шляхи подолання комунікативних бар'єрів. Висока інтерактивність моделі сприяє розвитку критичного мислення, творчого підходу до вирішення завдань і здатності працювати у команді.
Для успішного впровадження моделі у навчальний процес закладів вищої освіти необхідно враховувати кілька важливих аспектів. Важливим кроком є забезпечення викладачів необхідними ресурсами та методичними матеріалами, що включають інструкції для використання цифрових технологій, автентичні матеріали та кейси для проєктної роботи. Організація тренінгів для педагогічного персоналу дозволить розвинути їхні компетентності у використанні інноваційних методів навчання, таких як мультимедійні симуляції та VR-технології.
Посилання
Дука М. В. Поняття лінгвосоціокультурна компетентність та аналіз методів її формування в педагогічній теорії і практиці. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2015. Вип. 7. С. 39–48.
Зелінська М. З. Комунікативна та соціолінг-вістична компетенції: підходи до розуміння і компо-нентного складу в українській та зарубіжній науковій літературі. Grail of Science,. 2023. № 31. С. 323–329.
Капітан Т. А. Використання методу проєктів у процесі формування іншомовної комунікативної компе-тентності студентів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2021. Вип. 199. С. 121–125.
Ivygina A., Pupysheva E., Mukhametshina D. Formation of sociocultural competence among foreign students. Journal of Social Studies Education Research, 2019. Issue 4. Р. 288–314.
McKeeman L., Oviedo B. 21st century world language classrooms: Technology tools supporting com-municative competence. Unlock the Gateway to Communication. 2014. Р. 65–79.