РОЛЬ ТА МІСЦЕ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті розглядаються теоретичні та практичні аспекти підготовки майбутніх учителів фізичної культури до науково-дослідницької діяльності. Проаналізовано сучасні підходи до формування дослідницьких компетентностей студентів у процесі професійної підготовки. Окреслено ключові компоненти науково-дослідницької компетентності майбутніх учителів фізичної культури та визначено педагогічні умови їх успішного формування. На основі аналізу наукових досліджень запропоновано шляхи вдосконалення підготовки студентів до науково-дослідницької діяльності в умовах сучасної вищої освіти України.
Метою статті є аналіз ролі та місця підготовки майбутніх учителів фізичної культури до науково-дослідницької діяльності в системі їхньої професійної освіти, а також визначення педагогічних умов формування науково-дослідницької компетентності студентів відповідного профілю.
Автором підкреслюється, що науково-дослідницька діяльність є ключовою складовою професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури, оскільки вона сприяє формуванню системного наукового світогляду, розвитку критичного мислення, здатності до аналізу та синтезу інформації, а також умінь застосовувати сучасні методи дослідження для вирішення професійних завдань. Авторське визначення поняття «підготовка майбутніх учителів фізичної культури до науково-дослідницької діяльності» сформульовано як цілеспрямований системний процес формування професійних компетентностей, що поєднує освоєння методології наукового пізнання, розвиток аналітичних і дослідницьких навичок, а також мотивацію до самостійного вивчення та вдосконалення педагогічних практик у сфері фізичного виховання, спрямованих на підвищення якості освіти та популяризацію здорового способу життя.
У статті визначено педагогічні умови ефективної підготовки: створення науково-освітнього середовища, впровадження інноваційних методів навчання, інтеграція дослідницького компонента в усі аспекти підготовки, забезпечення системності та індивідуалізації процесу. Практична реалізація цих умов передбачає залучення студентів до наукових гуртків, конференцій, педагогічної практики, що дозволяє апробувати теоретичні знання та розвинути дослідницькі вміння. Досвід провідних закладів освіти України та світу підкреслює ефективність міждисциплінарного підходу, який інтегрує знання з різних галузей для комплексного вирішення професійних завдань.
У висновках наголошено, що підготовка майбутніх учителів фізичної культури до науково-дослідницької діяльності є невід’ємною частиною їхньої професійної освіти, що забезпечує готовність до інновацій і самовдосконалення.
Посилання
Дубогай О. Д. Науково-дослідницька складова професійної підготовки вчителя фізичної культури. Науковий часопис Національного педагогічного універси-тету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури. 2020. Вип. 3(123). С. 55−61.
Конох А. П. Професійна підготовка майбутніх фахівців фізичної культури і спорту в сучасних умовах. Фізичне виховання та спорт у контексті державної програми розвитку фізичної культури в Україні: досвід, проблеми, перспективи. 2021. № 2. С. 42−49.
Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання: сучасні наукові підходи : підручник. Київ : Олімпійська література, 2022. 384 с.
Міхеєнко О. І. Підготовка майбутніх фахівців з фізичної реабілітації до здоров'язбережувальної діяль-ності: теорія та методика : монографія. Суми : Універ-ситетська книга, 2022. 300 с.
Омельяненко В. Г. Педагогічні умови формуван-ня науково-дослідницької компетентності майбутніх учителів фізичної культури. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 7(101). С. 118−127.
Папуша В. Г. Теорія і методика фізичного виховання у запитаннях і відповідях : навчальний посіб-ник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2021. 264 с.
Самсутіна Н. М. Формування професійних компетентностей майбутніх учителів фізичної культури. Педагогіка, психологія та методико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2020. № 6. С. 107−114.
Степанченко Н. І. Система професійної підготов-ки вчителів фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. 2020. № 4. С. 22−29.
Сущенко Л. П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педаго-гіка. 2021. № 1(24). С. 76−82.
Darling-Hammond L. Teacher Education Around the World: Changing Policies and Practices. New York : Teacher College Press, 2020. 240 p.
Hastie P. Research-Based Instructional Strategies for Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 2022. Vol. 93, № 5. P. 45−52.
Kirk D. Physical Education Futures. London : Routledge, 2021. 228 p.
Lawson H. Redesigning Physical Education: An Equity Agenda In Which Every Child Matters. London : Routledge, 2022. 256 p.