РОЗВИТОК У РІЗНИХ КРАЇНАХ СВІТУ СИСТЕМИ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: освіта дорослих, країни світу, система безперервної освіти, міжнародний рух у сфері освіти, пріоритетні тенденцій розвитку освіта дорослих

Анотація

У сучасному суспільстві освіта набула великого значення і приваблює все більше уваги. Під впливом динамічних глобалізаційних процесів у світі освіта дорослих набуває рис транснаціонального характеру. За умов інтернаціоналізації економіки, освіти, науки, культури, стрімкого розвитку інформаційних технологій, динамічними змінами на ринку праці та його новими вимогами до фахівців проблема розвитку освіти впродовж життя стає особливо актуальною, а її розв’язання потребує здійснення кардинальних змін у системі професійної освіти дорослих на всіх рівнях. Саме тому у статті проведено дослідження проблематики освіти дорослих у зарубіжних країнах та надано аналіз пріоритетних тенденцій її розвитку.

Проаналізовано типи навчання дорослого населення, які склалися у світовому просторі. Виокремлено особливості всесвітньої освіти дорослих обумовлені сучасними тенденціями в економічній сфері багатьох країн світу. Представлено основні напрями розвитку освіти дорослих в міжнародному середовищі: експерименти з нелінійної організації навчального процесу, впровадження кредитної системи й бально-рейтингового оцінювання, розробка та реалізація індивідуальних програм освіти, організація взаємодії з ринком праці, замовниками та споживачами професіональних кадрів, створення систем управління якістю освіти в ході формування незалежної національної системи оцінки якості отриманої випускником освітнього закладу кваліфікації.

Схарактеризовано досвід становлення і розвитку системи безперервної освіти дорослих різних країн Європи де напрацьовано значний досвід організації освіти дорослих: створено міжнародні організації, розробляються проекти, проводяться конференції тощо. ЮНЕСКО постійно актуалізує розвиток міжнародного руху у сфері освіти дорослих, починаючи з 1949 року (організовує міжнародні конференції, симпозіуми з питань освіти дорослих з участю недержавних організацій, установ системи ООН тощо). На основі проведених досліджень запропоновано рекомендації для соціальної політики.

Посилання

Волярська О. Пастушок О. Особливості розвитку освіти дорослих у європейських країнах. Scientific Journal «ScienceRise: Pedagogical Education». 2016. № 7(3). С. 51–54.
Гончарук А. Неформальна освіта дорослих у країнах ЄС. Педагогічні науки. 2012. № 54. С. 31–36.
Кашуба О. М. Зарубіжний досвід реалізації системи безперервної освіти та перспективи його впровадження в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2011. № 10. С. 43–48.
Логвиненко Т. О. Вища освіта Данії, Норвегії, Швеції у сучасному європейському вимірі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород: Говерла, 2014. Вип. 30. С. 86–89.
Фольварочний І. В. Гуманістичні тенденції євроінтеграційного розвитку освіти дорослих на сучасному етапі. Е-журнал «Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку». 2009. 2. URL: http://www.intellect-in- vest.org.ua/ukr/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_vypuski _n2_2009_st_8/
Черток Л. П. Особенности последипломного образования в Швейцарии. Вища освіта України: тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до Європейського освітнього простору». Додаток 3. Т. IV (11). К., 2008. С. 612–620.
Kuchai O., Hrechanyk N., Pluhina A., Chychuk A., Biriuk L., & Shevchuk I. World Experience in the Use of Multimedia Technologies and the Formation of Information Culture of the Future Primary School Teacher. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. № 22(3). Р. 760–768.
Kuzminskyi A. I., Kuchai О. V., & Bida O. A. Use of polish experience in training computer science specialists in the pedagogical education system of Ukraine. Information Technologies and Learning Tools. 2018. № 68(6). Р. 206–217.
Participation in adult education: a bounded agency approach.. Available from. URL:https://www.researchgate.net/publication/305115262_Participation_in_adult_education_a_bounded_agency_approach
Polishchuk G., Khlystun I., Zarudniak N., Mukoviz O., Motsyk R., Havrylenko O., & Kuchai O. Providing the Practical Component of the Future Specialist with Multimedia Technologies in the Educational Process of Higher Education. International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. № 22(9). Р. 714–720.
Puhach S., Avramenko K., Michalchenko N., Chychuk A., Kuchai O., & Demchenko I. Formation of Specialists’ Legal Competence in the System of Life Long Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. № 13(4). Р. 91–112.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Орос, І., Берегсасі, А., & Гуттерер, Є. (2025). РОЗВИТОК У РІЗНИХ КРАЇНАХ СВІТУ СИСТЕМИ БЕЗПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 292-296. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-292-296