ОРГАНІЗАЦІЯ КУЛЬТУРНО-ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
Анотація
Стаття присвячена проблемі організації культурно-дозвіллєвої діяльності учнів основної школи в умовах реформування освіти в Україні.
Метою статті є теоретичне обґрунтування та розробка інноваційної моделі організації культурно-дозвіллєвої діяльності учнів основної школи в умовах реформування освіти в Україні.
Автор акцентує увагу на важливості культурно-дозвіллєвої діяльності для соціалізації, розвитку творчих здібностей та формування культурної ідентичності учнів. Аналізуються актуальні виклики, такі як віртуалізація дозвілля підлітків, зниження фізичної активності, а також необхідність інтеграції традиційних і інноваційних підходів до організації дозвілля, включаючи використання інформаційно-комунікаційних технологій. Було проведено дослідження, яке передбачало аналіз нормативно-правових документів, анкетування учнів, педагогів та батьків, вивчення досвіду роботи закладів загальної середньої освіти України. Визначено педагогічні умови ефективної організації культурно-дозвіллєвої діяльності учнів основної школи: забезпечення суб’єктної позиції учнів; інтеграція традиційних та інноваційних форм; створення інформаційно-освітнього середовища; забезпечення взаємодії школи з культурно-освітніми установами, громадськими організаціями, батьками; підготовка педагогів до інноваційної діяльності у сфері організації культурно-дозвіллєвої діяльності.
На основі проведеного дослідження пропонується інноваційна модель організації культурно-дозвіллєвої діяльності учнів основної школи, яка передбачає поєднання різноманітних форм і методів роботи, врахування інтересів учнів та використання сучасних технологій. Модель орієнтована на розвиток культурної компетентності, творчих здібностей та соціальної активності школярів, що відповідає вимогам Нової української школи.
Запропоновано комплекс авторських пропозицій щодо впровадження інноваційної моделі організації культурно-дозвіллєвої діяльності на різних рівнях: школи, класу, партнерської взаємодії, цифрового середовища.
Посилання
Бех І. Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ : Академвидав, 2018. 296 с.
Бобровський М.В., Горбачов С.І., Заплотинська О.О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. Київ : Державна служба якості освіти, 2019. 240 с.
Бочелюк В. Й. Дозвіллєзнавство : навч. посіб. Київ : Центр навчальної літератури, 2020. 352 с.
Григорова М. І. Теорія і практика виховання культури дозвілля підлітків в умовах дитячого закладу оздоровлення та відпочинку. Суми : СумДПУ імені
А. С. Макаренка, 2019. 244 с.
Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898.
Дмитрієва С. М. Психологічні особливості організації дозвілля сучасних підлітків. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки. 2020. Вип. 10 (55). С. 38–47.
Концепція Нової української школи : затверджено МОН України від 17 серпня 2016 року. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Кравченко Т. В. Формування культурних цінностей особистості підлітка у дозвіллєвій діяльності. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2020. Вип. 24. С. 142–155.
Литвак О. Й. Інноваційні технології організації дозвілля підлітків у закладах загальної середньої освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 13. Т. 2. С. 187–191.
Петрова І. В. Дозвілля в зарубіжних країнах : підручник. Київ : Кондор, 2019. 408 с.
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16 січня 2020 року № 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20.
Сохань Л. В. Життєтворчість особистості: концепція і досвід. Київ : Ін-т соціології НАН України, 2018. 256 с.
Харченко С. Я. Соціально-педагогічні техноло-гії : навч.-метод. посіб. для студентів вищ. навч. закл. Луганськ : Альма-матер, 2021. 552 с.
Eccles J. S., Barber B. L. Student council, volunteering, basketball, or marching band: What kind of extracurricular involvement matters? Journal of Adolescent Research. 2021. Vol. 14. P. 10–43.
Godbey G., Robinson J. Time for life: The surprising ways Americans use their time. Pennsylvania : Penn State Press, 2019. 368 p.