КОГНІТИВНИЙ ПІДХІД ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗВО

Ключові слова: когнітивний підхід, мотивація, процес навчання, пізнавальні процеси, пошукова активність

Анотація

Стаття присвячена дослідженню когнітивного підходу як засобу формування мотивації студентів до вивчення іноземної мови у ЗВО, від якого залежить ефективність та успішність навчання майбутнього фахівця.

Розглянуто актуальність застосування когнітивного підходу та проаналізовано ряд досліджень та публікацій вітчизняних та зарубіжних вчених.

Зазначено, що у когнітивній діяльності спостерігається взаємозв’язок багатьох мотивів. Мотиви досягнення, самоствердження тісно пов’язані з ефективністю когнітивної діяльності. Когнітивні, інформаційні, афективні аспекти діяльності пронизують одне одного, переплітаються у процесі навчання іноземної мови; пізнавальна та навчальна діяльність пов’язані з дозуванням навчального матеріалу, його відбором, послідовністю операцій з його засвоєння на заняттях з іноземної мови.

У статті визначено, що для сприйняття актуалізації мотиваційних ресурсів пізнавальної діяльності студента на заняттях з іноземної мови, викладач повинен керувати пошуком потрібної інформації (автентичні тексти іноземною мовою) представляти різні етапи її перетворення (накопичення, запам’ятовування, збереження, відтворення, перетворення за допомогою логічних схем), забезпечувати збереження інформації у вигляді сенсорних сукупностей ознак, враховувати блоки селекції, фільтрації, перекодування, семантичної обробки, повторення.

Зусилля викладача іноземної мови мають бути спрямовані на пошуки різних способів відновлення рівноваги у когнітивній структурі суб’єкта навчання. Активність студента має бути спрямована на зменшення когнітивного дисонансу. Для цього необхідна переробка змісту інформації, навчальних матеріалів, програм, тематики курсів і спецкурсів, логічна обґрунтованість пропонованої інформації, що включає наявні знання з іноземної мови (граматика, лексичний запас слів) відповідні очікуванням і знанням студента, його комунікативної установки.

Подальший розвиток досліджень вбачаємо в пошуку нових форм та методів навчання іноземної мови з урахуванням когнітивного підходу з метою формування мотивації до її вивчення.

Посилання

Барабанова Г.В. Методика навчання професійно-орієнтованого читання в немовному ВНЗ: Монографія. К.: Фірма «Інкос», 2005. 315 с.
Вовк О.І. Комунікативно-когнітивна компетентність майбутніх філологів: нова парадигма сучасної освіти. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю.А., 2013. 500 с.
Пустовіт Г.П. Концептуальні засади модернізації змісту сучасної позашкільної освіти і виховання учнів. Рідна мова. 2010. № 10. С. 21-22.
Anderson R.C. Readings in the psychology of cognition [Text]. Holt, Rinehart and Winston. Original from the University of Michigan Digitized. June 13. 2006. 690 p.
Edmondson W., House J. Einftihrung in die Sprachlehrforschung. UTB: Francke, 2000. 369 s.
LeNy J.-F. Science cognitive et comprehension du langage. Paris: Editionsdes Press Universitairesde France. PUF, 1989. 256 p.
Oxford R. Language learning strategies in a nutshell: Update and ESL suggestions. TESOL Journal. 1993. No 2(2). P. 18-22.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Щербина, С., & Ліпатова, М. (2025). КОГНІТИВНИЙ ПІДХІД ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ У ЗВО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 274-279. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-274-279