ВИКОРИСТАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ОЦІНЮВАННЯ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ЯКОСТІ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Анотація
Стаття присвячена дослідженню використання результатів оцінювання як інструменту підвищення якості освітнього процесу у ЗВО. У роботі акцентовано увагу на необхідності вдосконалення методик оцінювання знань, умінь і навичок студентів для забезпечення ефективності навчання та відповідності сучасним вимогам. Постановка проблеми ґрунтується на викликах вищої освіти, де якість підготовки фахівців залежить від здатності викладачів адаптувати навчальні програми до потреб суспільства й ринку праці. Автор наголошує, що оцінювання відіграє ключову роль у виявленні слабких місць у засвоєнні матеріалу, забезпеченні зворотного зв’язку та оновленні змісту дисциплін.
Метою статті є вивчення можливостей використання результатів оцінювання для підвищення якості освіти, обґрунтування їхньої ролі у вирішенні проблем навчання та розробка практичних рекомендацій для ЗВО. У дослідженні розглянуто методологічні аспекти педагогічного контролю, зокрема тривалість, системність, глибину розуміння та практичне застосування знань. Критерії оцінювання мають бути простими, гнучкими й об’єктивними, враховуючи специфіку фахових дисциплін. Автор аналізує систему ECTS як основу для оцінки результатів навчання, підкреслюючи її переваги (прозорість, гнучкість траєкторій) та недоліки (складність, нерівність застосування).
Виклад основного матеріалу включає аналіз шляхів використання результатів оцінювання: від виявлення проблемних тем до впровадження інноваційних методик викладання, таких як проєктне навчання чи кейс-метод. Запропоновано модульну структуру курсів для точного обліку навантаження (5 кредитів = 125–150 годин), а також методи аналізу даних оцінювання – кількісного (статистика) та якісного (вивчення робіт). Практичні підходи охоплюють індивідуалізацію навчання, удосконалення методик і перегляд програм на основі зворотного зв’язку від студентів.
Особливу увагу приділено оцінюванню якості освітніх програм під час акредитації, де враховуються їхня структура, зміст, відповідність стандартам і ресурсне забезпечення. Автор пропонує критерії для оцінки програм, які включають проєктування, практичну спрямованість, доступність і прозорість. Використання результатів оцінювання сприяє підвищенню конкурентоспроможності випускників, оптимізації ресурсів і стимулюванню інновацій.
Висновки підкреслюють, що систематичне застосування результатів оцінювання є невід’ємною частиною якісної освіти. Воно дозволяє адаптувати програми до сучасних реалій, вдосконалювати викладання та готувати фахівців, затребуваних на ринку праці. Успіх залежить від чіткості критеріїв, технологічної підтримки та готовності ЗВО до змін, що відкриває перспективи для подальшого розвитку вищої освіти в Україні.
Посилання
Булах І. Є., Волосовець О. П., Мруга М. Р. Проблеми оцінювання знань студентів у контексті вимог Болонської декларації. Медична освіта. 2011. № 2. С. 20–22.
Бутенко А., Денискіна Г., Єременко О., Книш О., Сімшаг І., Требенко О. Роз’яснення щодо застосування Критеріїв оцінювання якості освітньої програми : методичний посібник [Електронне видання]. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2024. 127 с.
Васильченко С. Що таке ЄКТС та як працює система навчальних кредитів в Україні та світі. Happy Monday. URL: https://happymonday.ua/shho-take-ectshttps://happymonday.ua/shho-take-ects.
Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система. Довідник користувача. URL: https://kpi.ua/files/ECTS.pdf.
Козлова Г. М. Методика викладання у вищій школі : навчальний посібник. Одеса : ОНЕУ, ротапринт, 2014. 200 с.
Марчук С. С. Науково-теоретичні аспекти контролю і оцінювання навчальної успішності учнів. Вісник Запорізького національного університету. 2008. № 1. С. 170–176.
Оніпко О. В. Оцінювання за шкалою ects: чи здатне воно задовольнити запити української вищої освіти? Науково-практичний журнал «Наука і освіта» 2009. № 7. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2009/7_2009/45.pdf.pdf.
Про вищу освіту : Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Про затвердження Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : Наказ МОН України від 15.05.2024 р. № 686. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1013-24#Text.
Про освіту : Закон України від 5 вересня 2017 року 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Рекомендації щодо застосування критеріїв оцінювання якості освітньої програми. Затверджено НАЗЯВО від 17 листопада 2020 року. Київ : ТОВ «Український освітянський видавничий центр «Оріон»». 2020. 66 с.