ЛІНГВОДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ТЕКСТОТВОРЧИХ УМІНЬ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ДІЄСЛОВА

Ключові слова: метод; підхід; принцип; текст; текстотворення; текстотворчі уміння

Анотація

У статті розглянуто теоретико-практичні аспекти формування текстотворчих умінь та навичок здобувачів освіти як одного із важливих компонентів розвитку текстотворчої компетентності; проаналізовано педагогічні умови розвитку сукупності мовних знань школяра початкової ланки освіти; описано важливість застосування вправ мовного та мовленнєвого характерів, спрямованих на засвоєння знань щодо вивчення частин мов; доведено важливість методики формування текстотворчої компетентності через опрацювання мовного матеріалу морфологічного характеру; представлено результати теоретичного аналізу лінгводидактичних аспектів формування текстотворчих умінь учнів початкових класів; з’ясовано ключові чинники, що впливають на формування та розвиток текстотворчих умінь у процесі використання елементів опису дії у навчальних текстах; доведено важливість дієслова під час аналізу текстів та створення власних зв’язних висловлювань, як основного компоненту розвитку мовлення; визначено оптимальну систему відбору вправ, які сприяють підвищенню динаміки створення власних текстів залежно від стилю мовлення. Проведено предметний аналіз поняття «метод формування текстотворчих умінь» в сфері лінгводидактики. Констатовано, що означене поняття розглядається як спосіб взаємопов’язаної діяльності вчителя і здобувачів освіти, спрямованої на виконання інформаційно-змістових, граматико-стилістичних, структурно-композиційних та поведінково-рефлексійних мовно-мовленнєвих завдань на матеріалі вивчення дієслова. З використанням методу було доведено, що саме комплекс текстотворчих умінь істотно збагатить загальну лінгвістичну компетентність учня початкової школи. Виявлено, що основними підходами до формування текстотворчих умінь учнів у процесі вивчення дієслова є компетентністий, текстоцентричний, комунікативний та діяльнісний. Зроблено висновок, що науково доцільною для формування текстотворчих умінь учнів початкових класів у процесі навчання дієслова є традиційна класифікація методів в оптимальному поєднанні з інтерактивними методами навчання.

Посилання

Бондаренко М.О. Формування комунікативно-мовленнєвої компетентності учнів на уроках світової літератури. Всесвітня література у сучасній школі. Київ, 2012. №4 (375). С. 12–14.
Державний стандарт початкової загальної освіти. Початкова школа. Київ, 2018.
Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання. Київ : Ленвіт, 2003. 262 с.
Кратасюк Л.М. Інтерактивні методи в навчанні учнів 5-6 класів створювати тексти різних типів : дис. …канд. пед. наук. Київ, 2011. 265 с.
Кучерук О.А. Система методів навчання української мови в основній школі : теорія і практика : монографія. Житомир : вид-во ЖДУ імені І.Я. Франка, 2011. 420 с.
Рудницька О.П. Педагогіка : загальна та мистецька. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. 360 с.
Сіранчук Н.М. Основні принципи формування лексичної компетентності молодшого школяра. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. Миколаїв, 2016. Вип. 2 (51). С. 100––112.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Сосюк, А. (2025). ЛІНГВОДИДАКТИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ТЕКСТОТВОРЧИХ УМІНЬ В УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ДІЄСЛОВА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 240-244. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-240-244