ТОПОГРАФІЧНА ПРОБЛЕМАТИКА У ПРОГРАМІ ГЕОГРАФІЇ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ

  • Юлія Сільченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8771-8338
  • Антоніна Зарубіна Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1457-9485
  • Наталія Маслова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2637-9755
Ключові слова: топографія, шкільна географія, просторове мислення, топографічна карта, орієнтування, геоінформаційні системи, навчальна програма

Анотація

Стаття висвітлює питання формування топографічних компетентностей учнів середньої школи як важливого компоненту сучасної географічної освіти. Автори аналізують зміст навчальних програм з географії для закладів загальної середньої освіти, акцентуючи увагу на ключових темах, які формують навички роботи з топографічними картами. Проаналізовано систему топографічних компетентностей, формування яких передбачено в модельних навчальних програмах з географії для закладів загальної середньої освіти. Виділено п’ять ключових умінь та навичок, що формуються в учнів при роботі з топографічними картами: визначення сторін горизонту та азимутів, читання умовних знаків, визначення координат, вимірювання відстаней і площ, аналіз рельєфу. Розкрито практичну значущість кожного з цих умінь для повсякденного життя учнів. Окреслено основні проблеми, з якими стикається вчитель географії в процесі формування топографічних компетентностей учнів, зокрема складність топографічних тем для учнів різного віку, технічні труднощі при роботі зі спеціальними інструментами, проблеми дистанційного навчання топографії, обмеження проведення практичних робіт в умовах воєнного стану, недостатнє розуміння учнями практичної значущості топографічних умінь. Запропоновано шляхи вирішення цих проблем через збільшення частки групової роботи під керівництвом вчителя, розробку спрощених алгоритмів визначення координат, використання цифрових інструментів та GPS.

Обґрунтовано необхідність адаптації топографічних знань до роботи з цифровими картографічними ресурсами для підготовки учнів до реальних викликів у житті та розвитку багатьох компетентностей. У статті наведено практичні рекомендації щодо використання традиційних та цифрових методів навчання топографії, а також висвітлено сучасні виклики, з якими стикаються вчителі географії, включаючи недостатність методичних матеріалів та технічних засобів. Практичне значення роботи полягає у сприянні розвитку просторового мислення, аналітичних здібностей та практичних умінь учнів, необхідних для їхньої подальшої професійної діяльності та повсякденного життя.

Посилання

Downs R. M., Liben L. S., & Daggs D. G. On Education and Geographers: The Role of Cognitive Developmental Theory in Geographic Education. Annals of the Association of American Geographers. 1988. 78(4). Р. 680–700. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1988.tb00238.x.
Bugdayci I., & Selvi H. Z. Do Maps Contribute to Pupils’ Learning Skills in Primary Schools? The Cartographic Journal. 2021. 58(2). Р. 135–149. DOI: https://doi.org/10.1080/00087041.2020.1760625.
Браславська, О., Барвінок, Н. Формування картографічної компетентності майбутніх учителів географії при вивченні дисциплін фундаментальної підготовки. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021, №1(5). С. 6–15. DOI: https://doi.org/10.31499/2706-6258.1(5).2021.234755
Борисенко К. Б. Формування топографічної компетентності, як умови професійної підготовки майбутніх вчителів географії. Наукові записки кафедри педагогіки. Випуск ХХХVІІ. 2014. С. 62-72.
Іванов Є. А., Кравців С. С., Андрейчук Ю. М., Войтків П. С., Кричевська Д. А., Рожко І. М. Актуальні підходи до викладання топографо-картографічної складової підготовки вчителів-географів. Актуальні питання у сучасній науці (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія Економіка», Серія «Державне управ-ління», Серія «Техніка», Серія «Історія та археологія»): журнал. 2024. № 3(21). С. 881–892. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-3(21)-879-892
Попов В. Д. Особливості формування кар-тографічної компетентності в учнів 6-х класів нової української школи [Електронний ресурс]. Суми: КЗ Сумський обласний інститут післядипломної пе-дагогічної освіти. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/bitstream/123456789/19965/1/%D0%93%D0%95%D0%9E%D0%93%D0%A0%D0%90%D0%A4%D0%86%D0%AF%20%D0%A2%D0%90%20%D0%A2%D0%A3%D0%A0%D0%98%D0%97%D0%9C-2024.pdf#page=72.
Попович Н. В., Сінна О. І., Пересадько В. А. Картографічна та геоінформаційна компетентності майбутніх географів: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії. Проблеми сучасної освіти. 2020. № 11. C. 49-58.
Зарубіна А. В., Сільченко, Ю. Ю., & Щербатюк, Н. І. Формування компетентностей з топографії та орієнтування у студентів вищих навчальних закладів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. Вип. 214. С. 161–165. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-214-161-165.
Модельна навчальна програма «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти / авт. Кобернік С. Г., Коваленко Р. Р., Гільберг Т. Г., Даценко Л. М. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України, наказ МОН України від 12.07.2021 № 795 (ред. наказу від 09.02.2022 № 143).
Модельна навчальна програма «Географія. 6-9 класи» для закладів загальної середньої освіти / авт. Запотоцький С. П., Карпюк Г. І., Гладковський Р. В. та ін. Рекомендовано Міністерством освіти і науки України, наказ МОН України від 12.07.2021 № 795 (ред. наказу від 11.04.2022 № 324).
Маслова Н. М., Мирза-Сіденко В. М., & Сільченко Ю. Ю. Формування «soft skills» у майбутніх вчителів географії в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип. 211. С. 180-190. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-180-190
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Сільченко, Ю., Зарубіна, А., & Маслова, Н. (2025). ТОПОГРАФІЧНА ПРОБЛЕМАТИКА У ПРОГРАМІ ГЕОГРАФІЇ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 230-236. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-230-236