МАЙСТЕР-КЛАС В СИСТЕМІ МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Анотація
У статті досліджено теоретичні засади наукових та практичних розвідок щодо проблеми впровадження в освітній процес педагогічних ЗВО інтерактивної форми навчання ‒ майстер-класу. На основі аналізу означеного питання, майстер-клас визначено як особливий спосіб узагальнення та поширення творчого або педагогічного досвіду, що представляє собою авторську методику, розроблений оригінальний метод, спосіб діяльності, що базується на певних принципах і має структуру. Автором окреслено основні переваги та акцентовано увагу на ефективності впровадження майстер-класу у процес фахової підготовки майбутніх учителів початкових класів, зокрема при плануванні освітніх курсів з вивчення технологічної та мистецької освітньої галузі. Здійснено аналіз чинників, що обумовлюють необхідність включення в освітній процес педагогічних ЗВО інтерактивних форм роботи, зокрема, майстер-класу зі здобувачами освіти. Виділено такі: оновлення підходу до оцінювання результатів навчання, що передбачає творчу діяльність; можливість презентації педагогічного досвіду; спосіб професійного саморозвитку. Досліджено практичні питання щодо організації й проведення майстер-класів як форми професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів; особливості включення в змістове наповнення методичного забезпечення освітнього процесу; запропоновано способи активізації залучення до провадження майстер-класів як викладачів, так і здобувачів освіти. Майстер-клас розглянуто як одну із ефективних форм набуття здобувачами освіти творчих навичок, вмінь інтегрувати та використовувати академічні предметні знання. Визначено низку переваг майстер-класу над іншими формами передачі досвіду та професійного спілкування: мета проведення майстер-класу спрямована на результативність роботи його учасників і має практичне та компетентнісне спрямування; майстер-клас є інтерактивною формою професійної взаємодії між педагогом та здобувачем; майстер-клас є формою розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів. Узагальнено підходи до структурування процесу проведення майстер-класу та визначено низку складових етапів: підготовчо-організаційний, презентаційний етап, етап моделювання, етап рефлексії.
Посилання
Михнюк М. І. Майстер-клас як форма обміну передовим педагогічним досвідом. Професійно-технічна освіта. 2014. № 2. С. 49–51.
Міхно О. П. Василь Сухомлинський. Афоризми / уклад. О. П. Міхно. Педагогічний музей України. Київ: ПМУ, 2018. 104 с.
Міщенко О. А. Майстер-клас як форма обміну передовим педагогічним досвідом в умовах воєнного стану. Система освіти і виховання дітей з особливими освітніми потребами: досвід минулого – погляд у майбутнє: зб. наук. пр. Харків, 2023. С. 163–168.
Омельчук О. Майстер-клас як одна із форм у підготовці вчителів технологій. Зб. наук. пр. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2019. Вип. 2(20). С. 110–117.
Проворова Є М. Технологія майстер-класу у методичній підготовці майбутніх учителів музики. Наукові записки Центральноукраїнського ДПУ імені Володимира Винниченка. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 157. С. 124–129.
Розіна Н. В. Майстер-клас як форма діяльності віртуальних класів професійного становлення молодого педагога: метод. реком. Черкаси, 2013. 20 с.
Ткачук С. І., Коберник О. М. Основи теорії технологічної освіти: навч. посіб. Умань: Візаві, 2014. 304 с.