ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У ДИРИГЕНТСЬКІЙ ТА ВОКАЛЬНО-ХОРОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Анотація
Технології ШІ набувають все більшої популярності у цифровізації освітнього процесу завдяки широким технологічним можливостям та надзвичайній доступності. Серед різних напрямів професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва автором обрано диригентську та вокально-хорову сфери підготовки, які охоплюють окремі види навчальної, методичної та музично-виконавської роботи, за якими використання технологій ШІ є найбільш виправданим та ефективним, що стало метою цього наукового дослідження.
У статті здійснено огляд перспективних наукових досліджень, які слугують підґрунтям для розв’язання обраної методичної проблеми. Основну увагу зосереджено на комплексному підході до формування цифрового інноваційного навчального середовища, у якому технології ШІ можуть виконувати роль технологічних інструментів і засобів, що дозволять реалізувати роботу віртуальних помічників та асистентів, забезпечити інтерактивну складову рекомендаційних та аналітичних платформ, автоматизувати рутинні завдання у системі професійної підготовки вчителів музичного мистецтва. До основних сфер використання технологій ШІ у диригентській та вокально-хоровій підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва включено: пошук навчальної, методичної та музичної інформації (звукозаписів музичних композицій та відео концертних виступів); генерування музичних матеріалів та наочностей; аналіз нотних партитур музичних творів, їх аранжування та адаптацію до виконавських можливостей здобувачів освіти; технічну підтримку проведення цифрового звукозапису, автоматизоване покращення якості звуку; забезпечення нових творчих можливостей у музично-виконавській діяльності.
Охарактеризовано основні ризики та виклики, що виникають за використання технологій ШІ у диригентській та вокально-хоровій підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва та перспективи подальших наукових розвідок.
Посилання
Калустьян О., Остапчук-Будз М., Ковлева М. Перспективи використання штучного інтелекту у професійній музичній освіті. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Т. 46. С. 153-158. URL: https://doi.org/10.35619/ucpmk.v46i.690.
Острецова Т., Острецов Д. Синергія мистецтва і техніки: вектори розвитку музичних інформаційних технологій. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2024. Вип. 16. С. 106-19. URL: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.168.
Паньків Л. Особливості використання сучасних інформаційних технологій у процесі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Шевченка. 2023. Т. 175. No19. С. 14-18. URL: https://doi.org/10.58407/231903.
Пухальський Т.Д. Інформаційні технології у музичному мистецтві: комп’ютерне моделювання та аранжування музичних творів: навч. посіб. Кам’янець-Подільський: К-ПНУ ім. І. Огієнка, 2024. 208 с. URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8140.
Пухальський Т.Д. Інформаційні технології у професійній підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Кам’янець-Подільський : К-ПНУ ім. І. Огієнка, 2022. Вип. 23. С. 304-307. URL: http://elar.kpnu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/8023.
Сироткіна Ж., Чеботар Л. Використання штучного інтелекту у фаховому становленні майбутнього вчителя-музиканта. Освітні обрії. Івано-Франківськ, 2023. № 2(57). Ч. 2. С. 90-93. URL: https://doi.org/10.15330/obrii.57.2.2.90-93.
Штучна нейронна мережа. Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Штучна_нейронна_мережа.
Holster, J. Augmenting Music Education through AI: Practical Applications of ChatGPT. Music Educators Journal. 2024. Vol. 110(4), pp. 36-42. URL: https://doi.org/10.1177/00274321241255938.
McFarland, Alex and Tardif, Antoine. 10 Best AI Music Generators. 2025. URL: https://www.unite.ai/best-ai-music-generators/.
Sovik, T. Using Finale Note Editor During Distance Education Of Music Disciplines. Information Technologies and Learning Tools. 2022. Vol. 92, No. 6. pp. 154-71. URL: https://doi.org/10.33407/itlt.v92i6.5128.
Rohwer, D. Research-to-Resource: ChatGPT as a Tool in Music Education Research. Applications of Research in Music Education. 2023. Vol. 42(3), pp. 4-7. URL: https://doi.org/10.1177/87551233231210875.