МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ЧИТАЦЬКОЇ МОТИВАЦІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ (НА ПРИКЛАДІ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ І.ФРАНКА)

Ключові слова: освітній процес, літературна освіта, І. Франко, читацька компетентність, інтерактивні технології, буктрейлер

Анотація

У статті розглядаються ефективні методи підвищення читацької мотивації учнів базової школи на уроках української літератури, зосереджена увагу на формуванні читача, читацької компетентності. Автором зазначено на актуальності педагогічної проблемою, оскільки в умовах розвитку інформаційних технологій помітним є згасання інтересу учнів до художнього слова, що негативно позначається на їхньому подальшому житті. Закцентовано увагу на тому, що основна мета сучасної літературної освіти – сформувати уважного читача з добре розвиненими творчими, розумовими, пізнавальними здібностями, який у процесі роботи над твором, максимально наближаючись до авторського задуму, готовий до критичної, виваженої оцінки. Автором зазначено, що великої значущості при формуванні читацької мотивації є вивчення творчості І.  Франка.

Проаналізовано сучасні підходи до викладання, зокрема інтерактивні методи навчання, гейміфікацію, використання цифрових технологій, проєктну діяльність та міжпредметні зв’язки. Окремо виокремлено метод «буктрейлера», наголошено на тому, що розглянута автором технологія, на відміну від презентації, дає широкі можливості для розкриття творчих здібностей учнів. Виходячи з особливостей освітній буктрейлер реалізовує головний методологічний принцип навчання ‒ інтеграція не тільки знань з різних областей, але й предметних та міжапредметних компетенцій. В процесі використання створяється не розрізнена, мозаїчна, а цілісна читацька уява про літературний факт, твір літератури, або літературне явище. Проілюстровано практичні рекомендації щодо впровадження інноваційних методик, спрямованих на активне залучення школярів до читання та аналізу художніх текстів, особлива увага приделена створенню «буктрейлерів».

Результати дослідження можуть бути корисними для вчителів української літератури, методистів та освітян, зацікавлених у вдосконаленні освітнього процесу та підвищенні мотивації учнів до читання.

Посилання

Демчук О. Нестандартні уроки з української літератури. 9-11 клас. Тернопіль. Підручники і посіб-ники. 2020. 142 с.
Дишлєва С. Інформаційно-комунікаційні техно-логії (ІКТ) та їх роль в освітньому процесі URL: https://ru.osvita.ua/school/method/technol/6804/ (дата звернення: 19.03.2025)
Заїченко Т. Бібліотечний буктрейлер. Вісник Книжкової палати. 2014. № 4. С. 52 URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2014_4_18. (дата звернення: 19.03.2025)
Кизименко О. Нестандартні уроки української літератури. Моделі життєтворчості у сучасних соціокультурних контекстах: матеріали доповідей вузівської науково-теоретичної конференції для студентів, аспірантів, учителів шкіл, викладачів, 11-12 грудня 2018 р. Х.: ХНПУ. 2018. С. 41.
Кизименко О. Нестандартні уроки української літератури. Українська мова та література. 2018. № 11-12. С. 61–89.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року: схвал. розпорядженням Каб. Міністрів України від 14 груд. 2016 р. № 988-р. Законодавство України: база даних/ Верхов. Рада України. Київ. 2022. URL: http://surl.li/adyhc
Микитюк В. Педагогічні концепти Івана Франка (теорія та методика навчання літератури): монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка.2017. 408 с.
Мойсеюк Н. Педагогіка. Навчальний посібник. Київ: [б. в.]. 2017. 656 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed. pdf
Перфілова Н. Нестандартні уроки української мови і літератури. Х. 2017. 141 с.
Сазонова О., Янкова Н. Ідейно-естетичні координати художнього світу притч Івана Франка. Літературознавчі студії. 2017. № 49. С. 251–253.
Стратегія розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія»: схвал. розпорядженням Каб. Міністрів України від 3 берез. 2023 р. № 190-р. Законодавство України: база даних / Верхов. Рада України. Київ, 2023. URL: http://surl.li/mnsia
Тебешевська О. Нестандартні уроки з української літератури. Навчальний посібник. Тернопіль. 2016. 112 с.
Франко І. Життєвий і творчий шлях: матеріали до уроків української літератури. Бібліотечка «Дивослова». 2017. № 3. С. 21–27.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Прокопович, Л. (2025). МЕТОДИ ПІДВИЩЕННЯ ЧИТАЦЬКОЇ МОТИВАЦІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ (НА ПРИКЛАДІ ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ І.ФРАНКА). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 206-210. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-206-210