РОЗВИТОК ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «УКРАЇНСЬКА МОВА ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ»
Анотація
У статті досліджено специфіку розвитку термінологічної компетентності у здобувачів вищої освіти під час викладання дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». З’ясовано, що майбутні фахівці у процесі вивчення дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням» повинні засвоїти термінологію обраного фаху, зокрема знати терміни, які властиві їхній майбутній професії, значення цих термінів, правильне їх наголошування, написання та доречне використання у процесі фахової комунікації. Актуальність проблеми викликана важливістю розвитку термінологічної компетентності майбутніх фахівців під час викладання дисципліни «Українська мова за професійним спрямуванням». Адже знання термінів обраного фаху є необхідною умовою усного та писемного професійного спілкування усіх фахівців. Висвітлено теоретичні основи вивчення здобувачами вищої освіти термінології. Майбутні фахівці повинні знати історію виникнення термінів, їхню сферу вживання, специфіку вживання, повинні вміти визначати терміни у тексті, пояснювати їхнє значення, доцільно використовувати їх в усній та писемній фаховій комунікації, добирати синоніми, при потребі користуватися термінологічними словниками тощо. Визначено, що для засвоєння нових теоретичних знань про терміни, значень термінів обраного фаху, їхніх властивостей необхідно застосовувати доречну систему вправ, які сприятимуть виробленню у здобувачів вищої освіти необхідних для їхньої майбутньої професійної діяльності комунікативних умінь і навичок. Розроблено систему вправ для закріплення теоретичних знань майбутніх фахівців про терміни. Доведено, що для розвитку термінологічної компетентності у здобувачів вищої освіти треба ознайомлювати їх з ґрунтовними теоретичними знаннями про термінологію, застосовувати такі вправи, які сприяли б закріпленню знань майбутніх фахівців про терміни. Обґрунтовано, що вдало розроблені вправи мають важливе значення для вироблення й удосконалення у здобувачів вищої освіти вмінь і навичок правильного вживання термінів обраного фаху під час професійного спілкування.
Посилання
Авраменко В. Формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. Умань, 2021. Вип. 4. С. 21–26.
Гуменюк І. Формування термінологічної компетенції студентів у контексті викладання дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Освітній простір України. Івано-Франківськ, 2014. Вип. 2. С. 38–42.
Загнітко А. Сучасний лінгвістичний словник. Вінниця : ТВОРИ, 2020. 920 с.
Кабиш О. О. Формування термінологічної компе-тенції студентів на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням). Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 8. Філологічні науки (мовознавство і літературознавство). Київ, 2017. Вип. 7. С. 70–79.
Ракшанова Г. Ф., Назаренко І. Л. Формування фахової термінологічної компетентності у студентів. Філологічні студії : Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. Кривий Ріг, 2018. Вип. 17. С. 249-260.
Черновол-Ткаченко Р. І. Формування терміноло-гічної компетенції здобувачів вищої освіти спеціальності «Менеджмент». Лінгвістичні дослідження : збірник наукових праць. Харків, 2019. Вип. 50. С. 315-321.
Шевчук С. В., Клименко І. В. Українська мова за професійним спрямуванням. Київ : Алерта, 2011. 696 с.