МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ У КУРСАНТІВ - ПІЛОТІВ МОТИВАЦІЙНО-ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ФІЗКУЛЬТУРНО ОЗДОРОВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Анотація
У статті обґрунтовується значущість сформованості у курсантів-пілотів мотивації до фізкультурно оздоровчої діяльності. Для цього необхідно враховувати, що мотиваційно-ціннісне ставлення до фізкультурно оздоровчої діяльності розвивається не спонтанно, а в результаті специфічних, цілеспрямованих, формуючих дій, підкріплюється мотивами, свідомістю, здійснюється вольовими зусиллями і тому спрямована на найближчі чи віддалені навчальні цілі. Серед форм і методів процесу формування окресленої мотивації пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на внутрішніх ресурсах та забезпечують прояв суб’єктних якостей в навчальній діяльності, позитивне спрямування зусиль на конструювання дій на основі власних рішень, можливостей, компетенцій і цінностей для досягнення результату. За цією схемою провідними мотивами курсантів-пілотів у фізкультурній діяльності стають внутрішні мотиви, мотиви досягнень та мотиви самовизначення, самоствердження та самовдосконалення.
Нині апробовано кілька шляхів формування у курсантів-пілотів окреслених мотивів. Їх психологічна і педагогічна цінність полягає в прояві самостійності курсантів-пілотів у фізкультурній діяльності, що забезпечує: високий рівень вмотивованості до фізкультурної діяльності, безперервне вдосконалення власного потенціалу; формування здатності добровільно і самостійно ставити цілі фізичного самовдосконалення, розробку плану щодо їх реалізації, нести відповідальність за прийняті рішення; ефективну співпрацю на суб’єктному рівні в фізкультурній діяльності, будувати конструктивні стосунки з оточуючими; змістовну регуляцію своїм станом, власними ресурсами.
Посилання
Vozniuk, O. V., Dubaseniuk, O. A. (2011). Innova-tsiinyi pidkhid do analizu profesiinoi kompetentnosti suchasnoho fakhivtsia [Innovative Approach to the Analysis of Professional Competence of a Modern Specialist]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. Ivana Franka. S. 328–346 [in Ukrainian]
Zakharova, O.V., Motuzenko, T.S., Makhno, V.V. (2023). Formuvannia osobystisnoi fizychnoi kultury u protsesi profesiinoi pidhotovky u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of Personal Physical Culture in the Process of Professional Training in Institutions of Higher Education]. Kropyvnytskyi. V.211. S.138–211 [in Ukrainian]
Korzh, N. L. (2012). Motyvatsiino-tsinnisne stav-lennia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei do samostiinykh zaniat fizychnoiu kulturoiu [Motivational and Value Attitude of Students of Technical Specialties to Independent Physical Education]. Kharkiv: KhOVNOKU–KhDADM. № 6. S. 84–88. [in Ukrainian]
Kurinskyi, V.O. (2017). Postpsykholohichna filoso-fiia zdorovia [Postpsychological Philosophy of Health]. Kyiv: SAMIT-KNYHA. 496 s. [in Ukrainian]
Piven, M.I., Piven, V.V. (2018). Osobystist kursanta yak yadro intehratsii psykholoho – pedahohichnykh kom-petentsii v osvitnomu prostori lotnoho VNZ [The Personality of a Cadet as the Core of the Integration for Psychological and Pedagogical Competencies in the Educational Space of a Flight University]. Visnyk Hlukhivskoho Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni Nauky. V. 1. S. 96–102 [in Ukrainian]
Teoretyko-metodychni zasady formuvannia u maibutnikh aviatsiinykh fakhivtsiv fizkulturno-ozdorovchoi kompetentnosti [Theoretical and Methodical Principles of Physical and Health Competence Formation in Future Aviation Specialists of]: monohrafiia / avt. kol.: Piven M.I., Zakharova O.V.; Lopatiuk O.V., Redozubov O.A.; za zah. red. M.I. Piven. Kropyvnytskyi: UDLA, 2025. 366 s. [in Ukrainian]
Fopel, K. (2003). Efektyvnyi vorkshop. Dynamichne navchannia [Effective Workshop. Dynamic Teaching]. Vyd. Henezys. 368 s. [in Ukrainian]
Barbuto, J. E., Schol, R.W. (1998). Motivation Sources Inventory: Development and Validation of New Scales to Measure an Integrative Taxonomy of Motivation. Psychological Reports, V. 82 (3). P. 1011–1022 [in English]