РОЗВИТОК STEM-ОСВІТИ В ЗАРУБІЖНІЙ ШКОЛІ
Анотація
Стаття присвячена аналізу розвитку STEM-освіти в зарубіжних країнах та її впливу на трансформацію освітнього процесу. Розглянуто історичні передумови виникнення STEM-підходу та особливості його впровадження у різних країнах світу. Проаналізовано відмінності між різними модифікаціями STEM-освіти, зокрема STEM, STEAM та STREAM, та визначено лідерів у світовій практиці впровадження цього освітнього напряму. Досліджено основні здобутки STEM-освіти та компетентності, які вона формує у здобувачів освіти. Окреслено перспективи впровадження STEM-підходу в закладах освіти та його потенційний вплив на підготовку майбутніх фахівців у контексті викликів XXI століття.
Потребою формування майбутнього фахівцях інженерно-технічного напряму, здатного до інноваційної діяльності та критичного мислення обумовлена актуальність та зумовлена тема дослідження STEM-освіти. Володіння фундаментальними знаннями майбутніми фахівцями в сучасних риночних умова потребує спеціалістів, які, володіють практичними навичками застосування у міждисциплінарному контексті. STEM-освіта яка інтегрує ряд наукових напрямів на основі наукового підходу стає відповіддю на ці виклики, забезпечуючи формування цілісного світогляду та розвиток творчого потенціалу особистості.
Останні дослідження, які були нами проаналізовані, нашу особливу увагу привернули роботи дослідників, які розглядали STEM-освіту в зарубіжних країнах.
Перспективи впровадження STEM в закладах освіти пов’язані з інтеграцією цього підходу в навчальні програми, створенням сучасного освітнього середовища, підготовкою педагогічних кадрів, розширенням партнерства, персоналізацією навчання, використанням інноваційних технологій та розвитком інклюзивної STEM-освіти [3]. Цифровізація стає невід’ємною частиною системи освіти, змінюючи підходи до викладання й освітнє середовище.
Таким чином, STEM-освіта є не лише освітньою інновацією, але й стратегічним напрямом розвитку освітніх систем, спрямованим на підготовку конкурентоспроможних фахівців для економіки майбутнього та формування інноваційного потенціалу суспільства.
Посилання
Що таке STEAM, STREAM та STEM-освіта? - Leoland. 2025. URL: https://leoland.ua/blog/shho-take-steam--stream-ta-stem-osvita
Оголошено лідерів STEM-освіти. 2023. URL: https://imzo.gov.ua/2023/10/18/oholosheno-lideriv-stem-osvity/
Базелюк, О. В. STEM-освіта: історія та сучас-ність. Наукові записки ТНПУ. 2018. №19 (2). С. 15-20.
Лозовецька, В. Т. STEM чи STEAM: вибір сучасної школи. Педагогіка і психологія. 2022. №30(1). С. 10-17.
Мельник, Ю. В. Впровадження STEM у США: уроки для України. Освітні інновації. 2016. №12. С. 8-15.
Павлова, Н. С. Проєктне навчання в STEM-освіті. Сучасні технології в освіті. 2023. №18. С. 18-24.
Сеньків, І. М. Азійський досвід STEM-освіти: Китай і Корея. Науковий вісник УжНУ, 2020. №25(2). С. 32-41.
Шевчук, Л. Д. Перспективи STEM-освіти в зарубіжних школах. Педагогічні науки. 2024. №33. С. 12-18.