МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ВИКОРИСТАННЯ СЕРВІСІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ГЕНЕРАЦІЇ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ВЧИТЕЛІВ
Анотація
Методичні засади використання сервісів штучного інтелекту для генерації презентацій для професійного розвитку вчителів базуються, в проведеному дослідженні, на трьох шляхах використання сервісів штучного інтелекту (ШІ) даного типу: для професійних потреб вчителя, для освітнього процесу (власне згенеровані презентації та сервіси ШІ як засоби навчання). Було встановлено, що презентації є одним із найрозповсюдженіших засобів навчання в умовах воєнного стану в Україні. При цьому вони будуть доречними під час синхронного та асинхронного режимів навчання. Тому проблема заощадження часу для створення презентацій є досить актуальною враховуючи значну кількість тем для яких вчитель їх розробляє. Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що існує брак методик для використання вчителями даного типу сервісів ШІ, незважаючи на широкий огляд окремих сервісів та їх загальний огляд в електронному навчальному курсі «Штучний інтелект у діяльності педагога професійної освіти». Використання згенерованих презентацій з використанням сервісів ШІ передбачає наступні методи навчання: наочний, пояснювально-ілюстративний, репродуктивний та фронтальний. При цьому форми навчання будуть доречні: очна, дистанційна, змішана, групова та фронтальна. Якщо ж розглянути інший шлях – в якості засобу навчання, то ознайомлення учнів з основними принципами роботи сервісів ШІ даного типу краще організувати в рамках уроків/факультативів/консультацій з інформатики. Тоді доречними будуть наступні методи навчання: словесні (пояснення, лекція), наочні (демонстрація, ілюстрування) та практичні (лабораторні роботи). Використання сервісів ШІ для генерації презентацій в межах професійних потреб вчителя реалізовується для: підготовки до батьківських зборів, виступу на методологічному районному семінарі, виступу на науковому заході, підготовки до педагогічної наради, виконання завдань та підготовки під час проходження курсів підвищення кваліфікації. Дослідження окреслює переваги сервісів ШІ для генерації презентацій та алгоритм (послідовність кроків) їх використання. В статті виконано добір та запропоновано перелік безкоштовних сервісів ШІ для генерації презентацій з посиланнями на головні сторінки. Основним критерієм добору було обрано безкоштовність (при цьому умовно безкоштовні сервіси не розглядались).
Посилання
Головко Д. Ю. Штучний інтелект у діяльності педагога професійної освіти : електронний навчальний курс. Біла Церква. 2023. 48 с. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737246 (дата звернення : 20.01.2025).
Литвинова С. Г. Засоби і сервіси хмаро орієнтованих систем відкритої науки для професійного розвитку вчителів ліцеїв. Науковий вісник Ужго-родського університету. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. № 1 (48). С. 225-230. DOI : 10.24144/2524-0609.2021.48.225-230
Мар’єнко М. В., Коваленко В. В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. Том 38. № 1. С. 48-53. DOI : 10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Тітова Л. О. Добір сервісів на основі штучного інтелекту для створення візуального навчального контенту. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. Том 3. № 2. С. 114-125. DOI : 10.46299/j.isjel.20240302.13.
Толочко С. В., Годунова А. В. Теоретико-мето-дичний аналіз оптимізації дослідницької та наукової діяльності в умовах використання сервісів зі штучним інтелектом. Інноваційна педагогіка. 2023. Том 2. Випуск 61. С. 18-24. DOI : 10.32782/2663-6085/2023/61.2.3
Шишкіна М. П., Носенко Ю. Г. Перспективні технології з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів. Фізико-математична освіта. 2023. Том 38. № 1. С. 66-71. DOI : 10.31110/2413-1571-2023-038-1-010