ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ХІМІЇ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ STEM В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: вчитель хімії, STEM-проєкт, освітній процес, заклад загальної середньої освіти, проєктна діяльність

Анотація

На сучасному етапі розвитку українського суспільства основний обов’язок вчителя полягає не лише в тому, щоб зацікавити здобувачів загальної середньої освіти теоретичним чи практичним основам, але й допомогти їм набути критичних навичок, які дозволять їм пристосовуватися до мінливих обставин, взаємодіяти та творчо реалізуватися. Інакшими словами, сучасний вчитель повинен навчити здобувачів освіти співпрацювати з іншими, критично мислити, оцінювати, аналізувати, прогнозувати та робити обґрунтовані висновки.

Традиційна освіта, яка сьогодні займає вагоме місце, змушена змінюватись під тиском викликів сучасної епохи. Здобувачі закладів загальної середньої освіти, що навчаються із використанням програм STEM, вміють розв’язувати проблеми на практиці, методом спроб і помилок, а не за допомогою теоретичних підходів. Хоча впровадження STEM вимагає багато часу і зусиль, а також творчого підходу з боку вчителя, але дане передбачає нові можливості в роботі педагогів, піднявши рівень викладання і створити умови для реалізації критичного мислення і набуття здатності працювати в команді серед здобувачів освіти.

Слід врахувати, що сучасний технологічний простір потребує фахівців в галузі хімії для створення нових хімічних продуктів із встановленням їх впливу як на живий організм так і на екологію в цілому. Тому, хімічна освіта є одним з ключових елементів загальної підготовки здобувачів в середовищі загальної середньої освіти. Одним із ефективних, методів розвивати хімічну освіту є  використання STEM-проєктів. STEM- проєкт встановлює міжпредметні зв’язки під час реалізації проєктної діяльності для формування цілісного та системного світогляду. Враховуючи різні дослідження, можна зробити висновок, що STEM-проєкт, що впроваджений в усі освітні етапи створить умови розвитку майбутнього хіміка, стане його запорукою легкої адаптації до майбутніх викликів суспільства.

Перспективи наукових досліджень полягають в дослідженні використання віртуальних лабораторій у процесі реалізації STEAM-проєктів на уроках хімії, що створить можливість ефективно, цікаво і продуктивно використати освітній час.

Посилання

Вороненко Т. І. STEM-освіта – її реалїї у сьогоденні України : Інноваційна діяльність педагога в умовах реформування освітньої галузі: з досвіду впровадження ідей Нової української школи, матер. Всеукр. наук.-практ. конф., м. Херсон, 10 черв. 2020 р., м. Херсон, 2020, С. 6–12. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/722375
Горбатюк Н .М. Метод проектів та його роль у процесі навчання хімії. ХІІ Менделєєвські читання : зб. наук. пр. міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 27–28 лют. 2019 р. Полтава, 2019. С. 75–77.
Денисенко Т. О., Стець Н.В. Перспективи використання інноваційних методів у хімічній освіті. Зелені рішення як пріоритет корпоративної соціальної відповідальності: Матеріали круглого столу, м. Дніпро, 16 трав. 2023 р. Дніпро, 2023. С. 43-45.
Сергієнко Н. П. Особливості мотивації до навчальної діяльності курсантів та студентів. Габітус. 2021. № 30. С. 169–173. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/habit_2021_30_31 (дата звернення: 15.02.2025).
Стрижак С., Гаркович О. Підходи до організації навчально-виховного процесу з хімії у старшій школі. ХІІ Менделєєвські читання : зб. наук. пр. міжнар. наук.-практ. конф., м. Полтава, 27–28 лют. 2019 р. Полтава, 2019. С. 183–186.
Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдаро_ваних учнів: методичні рекомендації / Н. І. Поліхун, К. Г. Постова, І. А. Сліпухіна, Г. В. Онопченко, О. В. Онопченко.  Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019.  80 с.
Ямборак Р. Хімічна експлорація: оптимізація навчання хімії через інтеграцію STEM-підходів. Педагогічні науки. 2024. № 105. С. 69-74.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Люльченко, Л. (2025). ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ХІМІЇ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ STEM В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 159-164. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-159-164