ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНЬОЇ ПЛАТФОРМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ MOODLE ДЛЯ КУРСАНТІВ ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Анотація
У статті розглядаються питання, пов’язані з особливостями використання інформаційної освітньої платформи Moodle для дистанційного навчання курсантів у вищих військових навчальних закладах, зокрема у Харківському національному університеті Повітряних Сил імені Івана Кожедуба.
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вдосконалення форм та методів навчання курсантів в умовах розосередженого розташування факультетів університету на основі використання інтерактивних навчальних засобів та цифрових технологій, що дозволяє забезпечувати високий рівень організації освітнього процесу, сприяє безперервному розвитку професійних компетентностей військових фахівців. Основна проблема, яка розглядається в роботі, полягає в необхідності забезпечення якісного навчання курсантів при традиційній й дистанційній формах організації освітнього процесу в умовах воєнного стану та необхідності постійного оновлення навчального матеріалу дисциплін військово-спеціальної, професійної та практичної підготовки на основі аналізу бойового досвіду застосування частин (підрозділів) Сил оборони України. Автори наголошують на важливості впровадження адаптивних систем управління освітнім процесом, що дозволяє оптимізувати підготовку в вищих військових навчальних закладах, покращити контроль за рівнем знань курсантів та забезпечити ефективність теоретичного та практичного навчання.
Мета дослідження – визначити основні особливості та переваги використання інформаційної системи Moodle для підготовки курсантів, дослідити її комунікаційні можливості взаємодії з іншими освітніми платформами та військовими системами, а також надати оцінку перспективи застосування й подальшого розвитку дистанційного навчання у військовій освіті.
У ході дослідження розглянуто такі аспекти: адаптація освітньої платформи Moodle до специфіки проведення занять в вищих військових навчальних закладах; структура та база даних електронних навчальних курсів й методи оцінювання знань курсантів; можливості інтеграції Moodle із симуляційними тренажерами та віртуальними середовищами; особливості використання тестового контролю успішності, тих хто навчається, та моніторингу самостійної підготовки; потенційні ризики й обмеження використання електронної дистанційної системи Moodle у військовій освіті.
Основними результатами дослідження є обґрунтування ефективності застосування платформи Moodle у військових навчальних закладах, що дозволить підвищити рівень навчання військових фахівців, забезпечити персоналізований підхід до навчання та створити єдину цифрову систему управління та контролю навчальними заняттями. Визначені ключові виклики, зокрема питання кібербезпеки, необхідність технічного супроводу та методичної підтримки викладачів, а також шляхи подальшого вдосконалення інтерактивного навчання.
Таким чином, використання навчальної платформи Moodle у військовій освіті є перспективним напрямом, що сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу, розвитку сучасних освітніх технологій та адаптації освітнього процесу до вимог нинішнього часу. У подальших дослідженнях пропонується розглядати можливості інтеграції дистанційної інформаційної платформи з бойовою системою моделювання тактичної ланки “Кропива”, автоматизованим комплексом збору, обробки, відображення та аналізу інформації про повітряну обстановку “Віраж-планшет”, електронною системою ситуаційної обізнаності “Delta” та ін.
Посилання
Кириленко В., Гурковський В., Семененко Л., Вербовенко О. Педагогічні перспективи трансформації військової освіти в Україні на основі міжнародного досвіду. Міжнародний науковий журнал «Military Science». 2024. Т. 2, № 3. С. 206–217. DOI: 10.62524/msj.2024.2.3.17.
Литвин А. В., Чечуй О. В., Матюх Ю. В. Фор-мування технічних компетентностей у курсантів вищих військових навчальних закладів. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 214. С. 226–230. DOI: 10.36550/2415-7988-2024-1-214-226-230.
Стужук П. І., Грицай П. М., Вознюк Ю. С. Сві-тові тенденції, проблеми та перспективи створення автоматизованих систем управління військами для ЗС України. Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України. 2012. № 1 (45). С. 68–76. DOI: 10.33099/2618-1614-2019-7-2-51-61.
Міністерство оборони України. Стратегія менеджменту системи військової освіти. Офіційний вебсайт. URL: https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vijskova-osvita-na-tauka .
Романенко І.О. Розробка тестів з використанням засобів обчислювальної техніки. Збірник наукових праць. Харків: ХНУПС. 2017. Вип. ЗНП-2(14). С. 119 – 125.
Столбов В.Ф. Підходи по автоматизації і впровадженню інтерактивних засобів навчання. Системи обробки інформації. № 1(68), 2008. С. 156 – 161. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/soi_2008_1_42.
Сайт персональних навчальних систем [Електронний ресурс]. URL: https://pns.hneu.edu.ua/course/view.php?id=7414.