ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ БАТЬКАМ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Анотація
У статті охарактеризовано дефініції понять «соціально-психологічна допомога», «діти з особливими освітніми потребами», «інклюзивна освіта». Визначено особливості соціально-психологічної допомоги батькам, які мають дітей з особливими освітніми потребами. Проаналізовано Закон України «Про освіту»; дослідження вітчизняних та закордонних вчених щодо проблеми інклюзивної освіти. Виявлено, що провідними завданнями і напрямами психологічної роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами є: діагностика, консультування, корекція, психологічна профілактика і гігієна, психологічна просвіта. Окреме місце займає психолого-педагогічний супровід батьків дітей з особливими освітніми проблемами. Окреслено напрямки організації психологічного супроводу батьків при здійсненні інклюзивної освіти. Надано рекомендації батькам щодо роботи з дітьми під час переживання негативної ситуації.
Серед важливих завдань психологічної роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами є: корекція і гармонізація батьківсько-дитячих, подружніх і внутрішньосімейних взаємин; корекція неадекватних поведінкових і емоційних реакцій батьків на своїх дітей з особливими освітніми потребами; сприяння особистісного зростання кожного з членів родини дитини з особливими освітніми потребами; підвищення рівня психічного здоров’я батьків дітей з особливими освітніми потребами; їх інформування про потенційні можливості дитини, її перспективи у різних аспектах життя тощо.
Щодо соціальної підтримки батьків дітей з особливими потребами, то у дослідженні послуговуємося загальноприйнятими терміном «дитина з особливими потребами», оскільки він охоплює усі групи дітей, у яких затримано чи порушено хід природного розвитку з раннього дитинства.
Своєчасна й кваліфікована соціально-психологічна підтримка є запорукою покращання життя сімей, що виховують дітей з особливими освітніми потребами.
Посилання
Групові форми роботи в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (досвід упровадження) / авт. кол., заг. ред. В. Панка, І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2020. 122 с.
Заболотна Н., Зінченко А., Комарова Н., Романова Н. Організація діяльності громадських організацій, які надають допомогу хворим дітям : метод. посіб. Київ, 2007. 92 с.
Закон України «Про освіту» (2017). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#n8 (дата звер-нення: 17.03.2025).
Ілляшенко Т., Жук Т. Проблема психолого-педагогічної допомоги батькам, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. Харківський осінній марафон психотехнологій – 2019. Частина 2. Тези доповідей. 2019. С. 131-135.
Кобилянська Л. Взаємодія соціального гувернера з сім’єю, що виховує дитину інваліда. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Київ. 2002. Кн. 2. С. 57-62.
Матохнюк Л., Максименко Ю. Допомога батькам, які мають дітей з особливими освітніми потребами. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2023. Вип. 3. С. 73-78.
Подкоритова Л. Зміст психологічної роботи з батьками дітей з особливими освітніми потребами. Теорія і практика сучасної психології. 2020. №1. Т. 2. С. 125-129.
Пюра О. Прикладні аспекти соціально-педагогічної роботи з батьками дитини з особливими освітніми потребами. Молодий вчений. 2017. № 2. (42). C. 532-536.
Соловйова Т. Соціально-педагогічна робота з сім’ями, які виховують дитину з інвалідністю в закладах дошкільної освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 5. С. 418-429.
Файермен О. Соціальна підтримка батьків дітей з особливими потребами. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2022. № 1 (23). С. 39-48.