МОДЕЛЬ ВИКОРИСТАННЯ ARDUINO ДЛЯ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТІ З РОБОТОТЕХНІКИ ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: Модель, робототехніка, Arduino, цифрова компетентність, неформальна освіта, вчителі інформатики

Анотація

У статті розглянуто проблему розвитку компетентності з робототехніки вчителів інформатики шляхом використання платформи Arduino в умовах неформальної освіти. Визначено основні виклики впровадження робототехнічних технологій, зокрема недостатню кількість методичних розробок, брак педагогічної підготовки та необхідність інтеграції новітніх цифрових інструментів у навчальний процес. Запропонована модель спрямована на системний розвиток цифрової компетентності педагогів, що включає не лише засвоєння технічних навичок роботи з Arduino, а й формування здатності до інтеграції робототехніки в навчальні програми різного рівня. Обґрунтовано модель використання Arduino для розвитку компетентності вчителів інформатики, яка складається з шести складників: цільового, методологічного, змістового, організаційно-методичного, оцінювально-діагностичного та результативного. Цільовий визначає основну мету – підвищення рівня цифрової компетентності вчителів у сфері робототехніки, що охоплює володіння апаратними та програмними засобами, методику їх використання в освітньому процесі та рефлексивний підхід до професійного розвитку. Змістовий складник містить тематичні модулі, що доцільно виокремити у процесі опанування Arduino вчителями інформатики. Методологічний складник, охоплює науково-теоретичні засади, принципи та підходи, на яких гуртується використання Arduino в неформальній освіті вчителя. Організаційно-методичний складник визначає найбільш доцільні форми, методи і засоби навчання, які можуть бути застосовані як в аудиторному, так і в дистанційному або змішаному форматах. Зокрема, виокремлено такі засоби навчання, як середовище моделювання електричних схем і програмування мікро-контролерів (TinkerCad); платформи для візуального та текстового програмування; веб-ресурси та освітні платформи з матеріалами з робототехніки; віртуальні лабораторії та емулятори для тестування Arduino-проєктів. Оцінювально-діагностичний компонент розроблений на основі багаторівневої системи оцінювання цифрової компетентності педагогів, яка враховує когнітивний рівень (теоретичне розуміння та знання основ робототехніки), діяльнісний рівень (здатність до практичного застосування знань та навичок), мотиваційний рівень (готовність педагогів до впровадження робототехнічних технологій у навчальний процес) та рефлексивний рівень (здатність аналізувати власні результати, шукати шляхи вдосконалення методик навчання). Результативний складник передбачає підвищення рівня цифрової компетентності вчителя інформатики з використання Arduino Впровадження цієї моделі сприятиме системному розвитку цифрової компетентності вчителів інформатики, що дозволить їм ефективно використовувати робототехніку в освітньому середовищі, адаптуватися до сучасних викликів цифровізації освіти та підвищувати якість навчального процесу.

Посилання

Bykov V., Mikulowski D., Moravcik O., Svetsky S., Shyshkina M. The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams // Information Technologies and Learning Tools. 2020. № 76(2). С. 304–320.
Eryilmaz S., Deniz G. Information Technology Teachers’ Views on the Use of Tinkercad // Turkish Online Journal of Educational Technology. 2021. № 47.
Krelja-Kurelovic E. Challenges of blended versus online learning with Arduino for teachers and students // The Eurasia Proceedings of Educational and Social Sciences. 2023. № 33. С. 70–75.
Morze N. V., Buinytska O. P., Smirnova V. A. Designing a rating system based on competencies for the analysis of the university teachers’ research activities // CTE Workshop Proceedings. 2022. № 9. С. 139–153.
Morze N., Strutynska O. STEAM competence for teachers: features of model development // E-learning in Covid-19 Pandemic Time “E-Learning”. 2021. № 13. С. 249–265.
Morze N., Glazunova O. Development of professional competencies of information technology university teachers: Motivation and content // ICT in Education, Research and Industrial Applications: Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. 2019. № 2387. С. 334–347.
Mosiiuk О. О., Sikora Ya. B., Usata О. Yu. Usability of program interfaces for teaching 3D graphics in a school course of informatics // Information Technologies and Learning Tools. 2023. № 93(1). С. 14–28.
Pandey P. Role of Digital Technology for Advancing STEAM Learning // Transformative Approaches to STEAM Integration in Modern Education. IGI Global Scientific Publishing, 2025. С. 159–182.
Spirin O. The present-day tendencies of teaching informatics in Ukraine // International Conference on Informatics in Secondary Schools-Evolution and Perspectives. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2005. С. 75–83.
Tong Y., Liu H., Zhang Z. Advancements in humanoid robots: A comprehensive review and future prospects // IEEE/CAA Journal of Automatica Sinica. 2024. № 11(2). С. 301–328.
Tupac-Yupanqui M., Vidal-Silva C., Pavesi-Farriol L., Ortiz A. S., Cardenas-Cobo J., Pereira F. Exploiting Arduino features to develop programming competencies // IEEE Access. 2022. № 10. С. 20602–20615.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Крамар, С., & Шишкіна, М. (2025). МОДЕЛЬ ВИКОРИСТАННЯ ARDUINO ДЛЯ РОЗВИТКУ КОМПЕТЕНТНОСТІ З РОБОТОТЕХНІКИ ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 139-143. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-139-143