МОДЕЛЬ ТА МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ АУДІО РОБОЧИХ СТАНЦІЙ У МУЗИЧНІЙ САМООСВІТІ ДОРОСЛИХ
Анотація
У статті розглядається особливості використання цифрових аудіо робочих станцій (DAW) у процесі музичної самоосвіти дорослих. Автори досліджують основні методологічні підходи до навчання дорослих, зокрема андрагогічну модель освіти, яка базується на самостійності, мотивації та орієнтації на практичне застосування знань. Аналізуючи сучасний стан використання DAW у неформальній освіті, автори виявили ряд проблем, серед яких недостатня інтеграція цифрових технологій у процес навчання дорослих, відсутність адаптованих інформаційних матеріалів та брак структурованих навчальних програм.
У статті описано авторську модель та методику використання DAW у музичній самоосвіті дорослих, що включає такі компоненти: змістовний, організаційно-діяльнісний та оцінювально-результативний блоки. Змістовний блок охоплює програму навчального курсу та методики освоєння DAW через індивідуальні та групові форми роботи. Організаційно-діяльнісний блок визначає комплекс методів навчання, серед яких репродуктивні, пошукові, діалогічні методи, навчання дією, метод експериментального навчання за Колбом, кейс-стаді та проблемне навчання. Запропонована модель спрямована на формування технічних навичок роботи з DAW, розвиток креативного мислення та самостійного пошуку рішень.
Визначено та описано основні складники і відповідні показники компетентності щодо використання цифрових аудіо робочих станцій для створення електронної музики. Оцінювання рівні розвитку компетентності здійснюється за когнітивним, технічно-діяльнісним, мотиваційно-творчим та оціночно-рефлексивним складниками. Такий підхід дозволяє об’єктивно визначити рівень підготовки дорослих слухачів та їх здатність до створення музичних творів. У статті також розглянуто основні технічні засоби, що використовуються у процесі навчання дорослих: відеоуроки, онлайн-платформи, інтерактивні вправи та авторський веб-сайт для підтримки навчання.
Результати дослідження свідчать, що впровадження даної моделі та методики використання DAW у музичній самоосвіті дорослих сприятиме підвищенню рівня компетентності дорослих з використання DAW для створення електронної музики.
Посилання
Dohnalová L. Estetické modely evropské elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR. Praha, 2001. 234 s.
Fiery Music. Офіційний сайт. URL: https://fierymusic.net/ (дата звернення: 22.02.2025).
FL Studio. Image-Line. Офіційний сайт компанії. URL: https://www.image-line.com/ (дата звернення: 20.02.2025).
Gibson D. The Art of Mix / D. Gibson. Boston : Course Technology, 2007. 320 p.
Knowles M. Andragogy in Action. Applying Modern Principles of Adult Learning. San Francisco : Jossey-Bass, 1985. 144 p.
Reynolds S. Energy Flash: A Journey Through Rave Music and Dance Culture. London : Pan Macmillan, 1998. 512 p.
Stavrou M. P. Mixing With Your Mind / M. P. Stav-rou. Sydney : Pitich Enterprises, 2003. 242 p.
Бондаренко А. Електронна музика в Україні останньої третини XX – початку XXI століття: дис. ... канд. мистецтвознав. : 26.00.01 – теорія та історія культури / А. І. Бондаренко ; Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2021. 293 с.
Камінський В. Електронна та комп’ютерна музика. Навч. посіб. Львів : Сполом, 2001. 212 с.
Коваленко О. Особливості використання цифрових аудіо робочих станцій призначених для створення електронної музики в умовах неформальної освіти дорослих. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. №3 (53). С.178-196. URL: http://journal.iitta.gov.ua. (дата звернення: 19.02.2025)
Коваленко О., Яцишин А. Музична самоосвіта дорослих із застосуванням штучного інтелекту. Освіта та розвиток обдарованої особистості, № 3(94). Київ, 2024. С. 15-22.
Коваленко О., Яцишин А. Музична самоосвіта дорослих у сучасному інформаційному суспільстві. Освіта та розвиток обдарованої особистості, № 10(53). Київ, 2016. С. 28-33.
Лук’янова Л. Освіта дорослих : сучасні стратегії і практики в Україні та зарубіжжі : монографія. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 340 с.
Мельниченко О. Андрагогічні принципи освіти дорослих та забезпечення якості неперервної педагогічної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2020. № 33 (1). С. 24-30. DOI: 10.28925/2311-2409.2020.33.3
Пілхофер М., Дей Х. Теорія музики для чайників / М. Пілхофер, Х. Дей ; пер. з англ. Київ : Наш формат, 2016. 336 с.
Пясковський І. Перспективи розвитку комп’ютерної музики. Дослідження. Досвід. Спогади : зб. наук. праць проф.-виклад. колективу КССМШ ім. М. В. Лисенка та НМАУ ім. П. І. Чайковського : Ювілейний випуск. Київ : Генеза, 2004. Вип. 5. C. 31–41.
Стецюк І. Історія електронних синтезаторів. Музика. 2006, № 4. С. 22−25.
Тучинська Т. І. Розуміння музичного тексту: теоретико-інформаційний аспект : автореф дис ... канд. мистецтвознав. : 17.00.03. / НМАУ ім. П.І. Чайковського. Київ, 2009. 19 с.
Тучинська Т. І. Сучасне музичне аматорство та комп’ютерні технології. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Воло-димира Гнатюка. Серія : Мистецтвознавство. 2014. № 3. C. 26−32.