ШЛЯХИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

  • Оксана Кисла Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-6267-6693
  • Вікторія Коваль Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-3673-2583
  • Вікторія Григоренко Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-9864-8838
Ключові слова: підготовка майбутніх учителів початкових класів, СТЕМ освіта, початкова школа, освітній компонент, дисципліни вільного вибору

Анотація

У статті проаналізовано сучасні шляхи підготовки майбутніх учителів початкової школи до впровадження STEM-освіти, що висвітлюють один з аспектів нинішнього стану української системи освіти.

Мета статті – обґрунтувати шляхи підготовки майбутніх учителів до реалізації STEM-освіти у початковій школі.

Методологічна основа дослідження ґрунтується на сучасних концепціях педагогічної науки, інтегруючи наукові підходи для аналізу теоретичних засад професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів у закладах вищої освіти. Для досягнення цілей дослідження застосовано комплекс наукових методів: аналіз нормативних документів, освітніх програм підготовки бакалаврів, магістрів спеціальності «Початкова освіта». психолого-педагогічноı̈, методичноı̈ літератури, систематизація та узагальнення поглядів науковців щодо реалізації STEM-освіти.

В статті узагальнено досвід провідних університетів України – Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка – щодо підготовки майбутніх учителів початкових класів до впровадження STEM-освіти.

Розглянуто погляди вітчизняних науковців щодо реалізації STEM-освіти в Україні і підготовку сучасних кадрів. Окреслено складність підготовки вчителів початкової школи, які повинні в майбутньому враховувати особливості інтеграції навчальних предметів (мультипредметність), обирати проблемні ситуацій для створення STEM-проєктів та вміти організовувати самостійну дослідницьку роботу учнів.

Особливий акцент зроблено на змістовій складовій освітніх програм підготовки, а саме наповнення освітніх програм обов’язковими освітніми компонентами та дисциплінами за вибором, що розширює методичну компетентність майбутніх педагогів. Виокремлено шляхи підготовки майбутніх учителів початкових класів до впровадження STEM-освіти:

  • Оволодіння науковою базою знань з галузей STEM-освіти- математика, інформатика, природничі науки, технологія, дизайн, мистецтво.
  • Оволодіння методичною складовою - вивчення методик початкової школи
  • Вибіркові компоненти, спрямовані на STEM-підготовку
  • Удосконалення практичних навичок під час занурення в реальне освітнє середовище НУШ під час педагогічної практики.
  • Участь здобувачів освіти у STEM-проєктах у позанавчальний час.

Посилання

PISA-2022 Основні результати і висновки . Міні звіт. 2023. URL: https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_korotkyj.pdf (дата звернення: 13.03.25).
Balyk N., Barna O., Shmyger G., Oleksiuk V. Model of professional retraining of teachers based on the development of STEM competencies. ICT in Education, Research and Industrial Applications : Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Proc. 14th Int. Conf. ICTERI 2018. P. 440–450.
Гільберг Т., Тарнавська С., Павич Н. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу: навч.-метод. посіб. Київ: Генеза, 2019. 256 с.
Інформація про заходи ( дані звернення : Інститут модернізації змісту освіти. – URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/zahodi/ (дата звернення: 13.03.25).
Коханко О. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до впровадження інтег-рованого навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. С. 152–156.
Маринченко Є., Ситніков О., Галісевич В. Використання STEM-технологій та навчальних засобів у професійній освіті. Наукові інновації та передові технології: Журнал. Серії: «Управління та адміністрування», «Право», «Економіка», «Психологія», «Педагогіка». 2024. № 11(39). С. 1435–1441. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1435-1441.
НМТ-2024: офіційний звіт за результатами проведення ( дані звернення : Український центр оцінювання якості освіти. 2024. URL: https://testportal.gov.ua/nmt-2024-ofitsijnyj-zvit-za-rezultatamy-provedennya/ (дата звернення: 13.03.25).
Рахманіна А. С. Підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої освіти України за допомогою STEM-технологій: дис. на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» (01 «Освіта/Педагогіка») / Націо-нальний університет біоресурсів і природокористування України. Київ, 2024.
Танська В., Майданюк І., Овчаренко О., Денисенко А., Стрілецька Н. STEM як інноваційна стратегія інтегрованої освіти: світовий досвід та перспективи. Перспективи та інновації науки: Журнал. Серії: «Педагогіка», «Психологія», «Медицина». 2024. № 10(44). С. 596–609. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-10(44)-596-60
Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1-2 класи. Київ: ТД «Освіта-Центр+», 2018. 240 с.
Третяк О. STEM-підхід до навчання в початковій школі. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2023. № 2 (89). С. 36–42. URL: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-2(89)-36-42
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Кисла, О., Коваль, В., & Григоренко, В. (2025). ШЛЯХИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 127-133. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-127-133