ШЛЯХИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ STEM-ОСВІТИ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Анотація
У статті проаналізовано сучасні шляхи підготовки майбутніх учителів початкової школи до впровадження STEM-освіти, що висвітлюють один з аспектів нинішнього стану української системи освіти.
Мета статті – обґрунтувати шляхи підготовки майбутніх учителів до реалізації STEM-освіти у початковій школі.
Методологічна основа дослідження ґрунтується на сучасних концепціях педагогічної науки, інтегруючи наукові підходи для аналізу теоретичних засад професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів у закладах вищої освіти. Для досягнення цілей дослідження застосовано комплекс наукових методів: аналіз нормативних документів, освітніх програм підготовки бакалаврів, магістрів спеціальності «Початкова освіта». психолого-педагогічноı̈, методичноı̈ літератури, систематизація та узагальнення поглядів науковців щодо реалізації STEM-освіти.
В статті узагальнено досвід провідних університетів України – Український державний університет імені Михайла Драгоманова, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка – щодо підготовки майбутніх учителів початкових класів до впровадження STEM-освіти.
Розглянуто погляди вітчизняних науковців щодо реалізації STEM-освіти в Україні і підготовку сучасних кадрів. Окреслено складність підготовки вчителів початкової школи, які повинні в майбутньому враховувати особливості інтеграції навчальних предметів (мультипредметність), обирати проблемні ситуацій для створення STEM-проєктів та вміти організовувати самостійну дослідницьку роботу учнів.
Особливий акцент зроблено на змістовій складовій освітніх програм підготовки, а саме наповнення освітніх програм обов’язковими освітніми компонентами та дисциплінами за вибором, що розширює методичну компетентність майбутніх педагогів. Виокремлено шляхи підготовки майбутніх учителів початкових класів до впровадження STEM-освіти:
- Оволодіння науковою базою знань з галузей STEM-освіти- математика, інформатика, природничі науки, технологія, дизайн, мистецтво.
- Оволодіння методичною складовою - вивчення методик початкової школи
- Вибіркові компоненти, спрямовані на STEM-підготовку
- Удосконалення практичних навичок під час занурення в реальне освітнє середовище НУШ під час педагогічної практики.
- Участь здобувачів освіти у STEM-проєктах у позанавчальний час.
Посилання
Balyk N., Barna O., Shmyger G., Oleksiuk V. Model of professional retraining of teachers based on the development of STEM competencies. ICT in Education, Research and Industrial Applications : Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. Proc. 14th Int. Conf. ICTERI 2018. P. 440–450.
Гільберг Т., Тарнавська С., Павич Н. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу: навч.-метод. посіб. Київ: Генеза, 2019. 256 с.
Інформація про заходи ( дані звернення : Інститут модернізації змісту освіти. – URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/zahodi/ (дата звернення: 13.03.25).
Коханко О. Формування готовності майбутніх учителів початкової школи до впровадження інтег-рованого навчання. Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. С. 152–156.
Маринченко Є., Ситніков О., Галісевич В. Використання STEM-технологій та навчальних засобів у професійній освіті. Наукові інновації та передові технології: Журнал. Серії: «Управління та адміністрування», «Право», «Економіка», «Психологія», «Педагогіка». 2024. № 11(39). С. 1435–1441. URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-11(39)-1435-1441.
НМТ-2024: офіційний звіт за результатами проведення ( дані звернення : Український центр оцінювання якості освіти. 2024. URL: https://testportal.gov.ua/nmt-2024-ofitsijnyj-zvit-za-rezultatamy-provedennya/ (дата звернення: 13.03.25).
Рахманіна А. С. Підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої освіти України за допомогою STEM-технологій: дис. на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» (01 «Освіта/Педагогіка») / Націо-нальний університет біоресурсів і природокористування України. Київ, 2024.
Танська В., Майданюк І., Овчаренко О., Денисенко А., Стрілецька Н. STEM як інноваційна стратегія інтегрованої освіти: світовий досвід та перспективи. Перспективи та інновації науки: Журнал. Серії: «Педагогіка», «Психологія», «Медицина». 2024. № 10(44). С. 596–609. URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-10(44)-596-60
Типові освітні програми для закл. загальної середньої освіти: 1-2 класи. Київ: ТД «Освіта-Центр+», 2018. 240 с.
Третяк О. STEM-підхід до навчання в початковій школі. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2023. № 2 (89). С. 36–42. URL: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-2(89)-36-42