ПРОБЛЕМА СОЦІАЛІЗАЦІЇ МОЛОДІ ЯК СКЛАДОВА ПЕДАГОГІЧНОГО ПІЗНАННЯ ТА ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ПОЗИЦІЙ ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ 2-Ї ПОЛ. ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ

  • Микола Дубінка Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7129-3750
Ключові слова: молодь, соціалізація, самовизначення, свідомість, соціальна роль, соціальне становлення, діяльність, суспільне життя, соціально зріла особистість

Анотація

У статті закцентовано увагу на питаннях соціалізації молоді, що розглядалися провідними вітчизняними науковцями у 2-й пол. ХХ – початку ХХІ століття. Її зміст розкриває позиції вчених щодо окреслення сутнісних характеристик соціалізації у зазначених історичних межах, враховуючи вплив соціокультурних та історичних факторів на процес формування молоді. У загальному розумінні цей процес представлено як засвоєння індивідом певної системи, знань, норм і цінностей, що допомагають йому функціонувати як повноправному члену суспільства; це становлення особистості, поступове засвоєння нею вимог суспільства, набуття соціально значимих характеристик свідомості і поведінки, які регулюють її взаємини із суспільством.

У статті досліджуються основні напрями соціалізації особистості (соціально-філософський, соціально-психологічний, соціально-педагогічний) та погляди вчених того часу на механізми взаємодії особистості з суспільством, поєднання індивідуального та соціального. Автор зазначає, що сутнісно-змістовна сторона соціалізації спрямована на представлення специфіки соціального розвитку індивіда співвідносно до його ролі в соціумі, рівня активності (широти взаємодії) та в залежності від умов суспільного життя. Розглядаються питання становлення особистого «Я» під впливом виховання, освіти та соціального середовища.

На основі аналізу доробку науковців в досліджуваний період, автор робить узагальнення, що становлення особистості у процесі соціалізації – складний процес, що охоплює такі взаємозалежні рівні: світоглядний, біологічний, психологічний, педагогічний, соціальний. Їх трактування з позиції домінантності слугує основою для обґрунтування різних соціальних теорій, підходів, напрямів. Між тим, у реальних умовах життя постійно відбувається розвиток як самої соціальної ситуації, так і шляхів входження в неї особистості, що завжди розширює уявлення про можливе.

Автором закцентовано, що вирішення цієї проблеми потребує вивчення і використання історико-педагогічного досвіду соціалізації молоді як у вітчизняній науці та практиці, так і її представлення у закордонних дослідженнях.

Посилання

Алєксєєнко Т.Ф. Соціалізація особистості: можливості й ризики (соціально-педагогічний аспект) : наук.-метод. посібник. К. : Педагогічна думка, 2007. 152 с.
Дубінка Микола. Cоціальне самовизначення старшокласників : пошук підходів до розуміння. Рідна школа. 2017. № 3-4 (березень-квітень). С. 15–19.
Лавриченко Н. М. Педагогіка соціалізації : європейські абриси. К. : ВіРА ІНСАЙТ, 2000. 444 с.
Москаленко В. В. Соціалізація особистості : монографія. К. : Фенікс, 2013. 540 с.
Психологія і педагогіка життєтворчості / В. Д. Доній, Г. М. Несен, Л. В. Сохань, І. Г. Єрмаков. К. : ВІПОЛ, 1996. 791 с.
Савченко Н. С. Соціалізація особистості як наукова проблема у 60-70-ті рр. ХХ століття Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. Кропивницький: Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка, 2025. Випуск 217. С. 60–65. DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-60-65
Соціологія : короткий енциклопедичний словник. Під заг. ред. В. І. Воловича. К. : Укр. центр духовної культури, 1998. 736 с.
Соціолого-педагогічний словник / За ред. В. В. Радула, вид. 2-е. Харків : Мачулін, 2015. 444 с.
Харченко С. Я. Соціалізація дітей та молоді в процесі соціально-педагогічної діяльності : теорія і практика : [монографія]. Луганськ : Альма-матер, 2006. 320 с.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Дубінка, М. (2025). ПРОБЛЕМА СОЦІАЛІЗАЦІЇ МОЛОДІ ЯК СКЛАДОВА ПЕДАГОГІЧНОГО ПІЗНАННЯ ТА ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ З ПОЗИЦІЙ ВІТЧИЗНЯНИХ УЧЕНИХ 2-Ї ПОЛ. ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 115-121. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-115-121