РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ПОЛІГРАФІЧНОЇ СФЕРИ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ: АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ І ТЕРМІНІВ

Ключові слова: цифрова компетентність, цифровізація, професійна компетентність, неформальна освіта, поліграфічна сфера

Анотація

У статті досліджено проблему розвитку цифрової компетентності фахівців поліграфічної сфери в умовах неформальної освіти. Проаналізовано підходи до основних понять та термінів у вітчизняній і закордонній літературі, що стосуються компетентності, професійної компетентності, цифрової компетентності, неформальної освіти та поліграфічної сфери. Розкрито взаємозв’язок між розвитком цифрової компетентності та потребами сучасного ринку праці, який зазнає значного впливу цифровізації та впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у виробничі процеси. Актуальність дослідження зумовлена зростаючими вимогами до цифрової грамотності фахівців, що працюють у поліграфічній сфері, а також необхідністю адаптації освітніх підходів до умов цифрової економіки. У статті розглядаються концептуальні основи цифрової компетентності відповідно до міжнародних та національних нормативних документів, таких як DigComp 2.1, Національна рамка кваліфікацій України тощо. Досліджено різні підходи до визначення компетентності, зокрема її трактування як інтегрованого поєднання знань, навичок та особистісних якостей, що забезпечують ефективну професійну діяльність. Значну увагу приділено розвитку цифрової компетентності фахівців поліграфічної сфери в умовах неформальної освіти. У статті закцентувано увагу на значенні самостійного навчання, онлайн-курсів, вебінарів та професійних тренінгів для підвищення кваліфікації спеціалістів поліграфічної сфери. Окреслено основні виклики, пов’язані з відсутністю системного підходу до розвитку цифрової компетентності в умовах неформальної освіти, що може призвести до фрагментарності знань та нерівномірності професійного розвитку. Результати дослідження підтверджують важливість інтеграції цифрових технологій у процес професійної підготовки поліграфістів та розробки методичних рекомендацій щодо їх розвитку в умовах неформального навчання.

Посилання

Ferrari, A., Digital Competence in practice: An analysis of frameworks, EUR 25351 EN, Luxembourg (Luxembourg), Publications Office of the European Union, 2012, JRC68116. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC68116 (дата звернення: 28.01.2025).
Ilomäki L., Kankaanranta M. The Information and Communication Technology (ICT) Competence of the Young. L. Tan Wee Hin, & R. Subramaniam (Eds.), Handbook of Research on New Media Literacy at the K-12. Level: Issues and Challenges. Hershey, PA: IGI Global. 2009. Р. 101–118. URL: https://www.researchgate.net/publication/289300127_The_information_and_communication_technology_ICT_competence_of_the_young (дата звернення: 28.01.2025).
Lennon M., Kirsch I., Von Davier M., Wagner M., Yamamoto K. Feasibility Study for the PISA ICT Literacy Assessment: Report to Network А. ETS and NIER, ACER. 2003. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED504154 (дата звер-нення: 28.01.2025).
Scott C. The Futures of Learning 3: What kind of pedagogies for the 21st century?. UNESCO Education Research and Foresight, Paris. ERF Working Papers Series. 2015, № 15. 21 р. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002431/243126e.pdf (дата звернення: 28.01.2025).
Балановська Т. І., Гавриш О. М., Виржиков-ська Б. Формування та розвиток цифрової компе-тентності працівників як складова антикризового управління організацією. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2020. №1 (31). С. 97-106. URL: https://journals.dut.edu.ua/index.php/emb/article/view/2391 (дата звернення: 27.01.2025).
Ведерніков М. Д., Чернушкіна О. О., Мантур-Чубата О. С. Сучасні технології управління персоналом: компетенційний підхід. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2018. Вип. 19(1). С. 39-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2018_19%281%29__11 (дата звернення: 27.01.2025).
Видавничо-поліграфічна справа. Основні терміни та визначення. URL: https://vuzlit.com/698056/osnovni_termini_viznachennya_sistema_vimiriv_poligrafiyi_formati_paperu_vidan (дата звернення: 29.01.2025).
Гаврілова Л. Г., Топольник Я. В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Т. 61. № 5. С. 1–14. URL: https://www.researchgate.net/publication/331467353 (дата звернення: 28.01.2025).
Глосарій основних термінів професійної освіти / упоряд. Т. М. Десятов / за заг. ред. Н. Г. Ничкало. Київ : Вид-во «Артек», 2009.
Гнатишин І. Л. Професійна компетентність сучасного фахівця: ключові фактори становлення професійної майстерності. URL: http://academy.ks.ua/wp-content/uploads/2014/05/53.pdf (дата звернення: 27.01.2025).
Гончаренко С. У. Український педагогічний енциклопедичний словник. Видання друге, доповнене. Рівне : Волинські обереги, 2011. 552 с.
Інформаційно-комунікаційні технології в освіті : словник. К.: ЦП Компринт, 2019. 134 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/718706 (дата звернення: 27.01.2025).
Краснякова А. О. Цифрова компетентність користувачів Інтернету: соціально- та політико-психологічні аспекти дослідження. Проблеми політичної психології. 2019. Т. 22. Випуск 8. С. 198-210. URL: https://doi.org/10.33120/popp-Vol22-Year2019-40 (дата звернення: 28.01.2025).
Матросова І. Г. Професійна компетентність майбутнього фахівця видавничо-поліграфічного вироб-ництва. Педагогічний альманах. 2012. Вип. 16. С. 152-160. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pedalm_2012_16_28 (дата звернення: 27.01.2025).
Національний освітній глосарій : вища освіта / авт.-уклад. : І. І. Бабин, Я. Я. Болюбаш, А. А. Гармаш [та ін.]; за ред. Д. В. Табачника, В. Г. Кременя. Київ : ТОВ «Вид. дім «Плеяди», 2011.
Овчарук О. В. До питання розвитку цифрової компетентності вчителя у європейському баченні. Збірник тез доповідей всеукраїнського науково-практичного семінару «Цифрова компетентність вчителя нової української школи 2019», 12 березня 2019 р., Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, м. Київ, Україна. Київ, ІІТЗН НАПН України, 2019. С. 64-67. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715579 (дата звернення: 28.01.2025).
Опис рамки цифрової компетентності для громадян України (DigComp 2.1). Київ, 2021. 56 с. URL: https://thedigital.gov.ua/storage/uploads/files/news_post/2021/3/mintsifra-oprilyudnyue-ramku-tsifrovoi-kompetentnosti-dlya-gromadyan/%D0%9E%D0%A0%20%D0%
A6%D0%9A.pdf (дата звернення: 28.01.2025).
Поліграфія та типографія – в чому різниця? Фастпринт : вебсайт. URL: https://www.fastprint.ua/uk/poligrafia-i-typografia-v-chomu-riznycya (дата звернення: 29.01.2025).
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF (дата звернення: 27.01.2025).
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 29.01.2025).
Романовський О. Г., Гриньова В. М., Жернов-никова О. А., Штефан Л. А., Фазан В. В. Формування цифрової компетентності майбутніх учителів математики : констатувальний етап. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 65. № 3. С. 184-200. URL: http://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/2024 (дата звернення: 28.01.2025).
Саюк В. І. Професійна компетентність як основа розвитку сучасного викладача в системі післядипломної педагогічної освіти. Нова педагогічна думка. 2012. №3 (71). С. 57-61.
Сисоєва С. О. Компетентнісно зорієнтована освіта: якісні виміри : монографія. Київ : Ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/11033/ (дата звернення: 27.01.2025).
Сігаєва Л. Є. Характеристика структури освіти дорослих в сучасній Україні. Вісник Житомирського державного університету. 2011. №59. С. 38-42. URL: http://eprints.zu.edu.ua/7311/ (дата звернення: 29.01.2025).
Словник сучасних поліграфічних термінів: книга редактора / укладач В. І. Шпак. К. : ДП «Експрес-об’ява», 2019. 136 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/29248/1/V_SHPAK_SSPTKR_19_IZH.pdf (дата звернення: 29.01.2025).
Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Наукові записки НаУКМА. 2007. Т. 71. С. 3-8. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/6871 (дата звернення: 27.01.2025).
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Бруяка, Я., & Коваленко, В. (2025). РОЗВИТОК ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ ПОЛІГРАФІЧНОЇ СФЕРИ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ: АНАЛІЗ ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ І ТЕРМІНІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 83-89. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-83-89