РОЗВИТОК МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗАСОБАМИ МНЕМОТЕХНІКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ

Ключові слова: лексична компетентність, мнемотехніка, метод ключових слів, метод візуалізації, метод локусів, метод графемних асоціацій

Анотація

Роботу присвячено дослідженню розвитку методики формування англомовної лексичної компетентності здобувачів освіти вищого військового навчального закладу із використанням засобів мнемотехніки. Актуальність дослідження зумовлена потребою у вдосконаленні підходів до мовної підготовки військовослужбовців, яка передбачає не лише засвоєння лексики, а й формування стійких навичок оперативного використання англійської мови у професійній діяльності. У статті проаналізовано сучасні науково-методичні підходи до викладання іноземних мов, зокрема англійської, з позицій когнітивної та комунікативної методології. Обґрунтовано доцільність застосування мнемотехнічних прийомів у процесі лексичного навчання як ефективного засобу зниження когнітивного навантаження, активізації довготривалої пам’яті, підвищення мотивації та ефективності засвоєння матеріалу. Розглянуто й охарактеризовано ключові мнемотехнічні методи: метод асоціацій, метод локусів, метод ключових слів, метод візуалізації та метод графемних асоціацій. Визначено їхню функціональну роль у формуванні стійких лексичних одиниць, розширенні словникового запасу та розвитку мовленнєвої активності у майбутніх офіцерів. У межах дослідження запропоновано комплекс вправ, адаптованих до умов професійної підготовки здобувачів освіти військового профілю. Описано приклади завдань із залученням образного мислення, просторових схем, візуального кодування та асоціативного запам’ятовування. Навчальні вправи спрямовані не лише на механічне запам’ятовування слів, а й на розвиток логіки, уяви та міжмовної інтеграції. Результати дослідження підтверджують ефективність систематичного використання мнемотехніки у процесі формування англомовної лексичної компетентності у здобувачів освіти вищих військових навчальних закладів. У перспективі запропонована методика може стати основою для розробки спецкурсів, мовних тренінгів та впровадження інтерактивних підходів у військову мовну освіту.

Посилання

Деркач К. В., Рудь О. М. Дефініція поняття «лексична компетентність» у науковій літературі //The 3rd International scientific and practical conference “Scientific achievements of contemporary society”(October 10-12, 2024) Cognum Publishing House, London, United Kingdom. 2024. С. 307-312.
Зиганов М. Мнемотехніка. Запам’ятовування на основі візуального мислення. Київ : Школа раціонального читання, 2001. 304 с
Сіранчук Н. М. Формування лексичної компетентності в учнів початкових класів на уроках української мови : дис. ... д-ра пед. наук. Рівне, 2018. 428 с.
Фаненштель Н. В. Формування іншомовної лексичної компетентності студентів в умовах дистанційного навчання //Сучасні тенденції іншомовної професійної підготовки майбутніх фахівців немовних спеціальностей в полікультурному просторі. 2021. С. 211-219.
Çolak K., Aydın R. İ. The effect of using mnemonics on success in social studies //The Journal of educational research. 2022. Т. 115. №. 3. С. 223–233.
Qizi S. R. Q. Mnemonics and its Usage in Teaching and Learning English Language // International Journal of Literature and Languages. 2023. Т. 3. №. 06. рр. 17–30.
Usubakunov E. Innovative educational technologies based on mnemonics //Вестник науки. 2024. Т. 2. №. 11 (80). С. 719–726.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Асилгараєва, А. (2025). РОЗВИТОК МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗАСОБАМИ МНЕМОТЕХНІКИ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ВИЩОГО ВІЙСЬКОВОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 72-77. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-72-77