STEAM – ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ ДИЗАЙН-ОСВІТИ

  • Валентин Усов Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0001-7855-5370
Ключові слова: STEAM, дизайн-освіта, інтеграція наук, комп’ютерні технології

Анотація

У даній статті проаналізований стан використання STEAM – Science, Technology, Engineering, Mathematics (тобто Наука, Технології, Інженерія, Математика), а також STEAM (додається ще ART – Мистецтво) – у навчанні дизайну зокрема в Україні. Представлено думку дослідника-засновника STEAM освіти є Georgette Yakman, як традиційні академічні предмети наука, технології, інженерія мистецтво і математика можуть бути вбудовані зокрема у дизайн освіту. Використання інноваційних технологій навчання STEAM, основаних на інтеграції різних наук (Science, Technology, Engineering, Art, Mathemathics) є актуальною в Україні, як це підкреслюється відповідними наказами МОН України. Проте STEM часто відбувається у відриві від мистецтва, творчості та дизайну. Тому виникла необхідність інтегрування у STEM мистецтво (ART). Одним зі способів інтегрованого пізнання може бути дизайнерська діяльність учнів та студентів. Розглянуто декілька прикладів застосування STEAM у дизайні одягу, дизайні інтер’єру та графічному дизайні. Зроблено великий огляд джерел, що ілюструють застосування знань науки, технологій, інженерних рішень, математики та мистецьких надбань у різних видах дизайну. STEAM-освіта сприяє розвитку критичного мислення, творчості та проблемно-орієнтованого навчання. Інтеграція STEAM-підходу у дизайн-освіту відкриває нові можливості для студентів поєднувати художні навички з науковими та технологічними знаннями. Зроблений огляд засобів реалізації STEAM у дизайн-освіті: проєктно-орієнтоване навчання; використання інструментів цифрового дизайну та моделювання; застосування технології прототипування; імплементація технологій віртуальної та доповненої реальності; використання робототехніки та програмування; інтеграція науки та математики. Виклики для впровадження STEAM у дизайн-освіту: потрібна співпраця викладачів з різних дисциплін, спеціалізоване обладнання та програмне забезпечення для моделювання та програмування, розробка відповідних нових навчальних планів та методики для інтегрування STEAM-підходу у традиційну дизайн-освіту.

Посилання

Yakman G. STEAM Education: an overview of creating a model of integrative education. 2008. URL:https://www.researchgate.net/publication/327351326_STEAM_Education_an_overview_of_creating_a_model_of_integrative_education
Накази МОН України. URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/normativno-pravove-zabezpechennya/nakazi-mon-ukrayini/.
Kelley, T. R., & Knowles, J. G. A conceptual framework for integrated STEM education. International Journal of STEM Education. 2016. Vol. 3, No. 11. Pp 1-11. URL: https://doi.org/10.1186/s40594-016-0046-z
Hoachlander, G., & Yanofsky, D. (). Making STEM real: By infusing core academics with rigorous realworld work, linked learning pathways prepare students for both college and career. Educational Leadership. 2011. Vol. 68, No. 3. P. 60-5. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ972169
Kim, B. H., & Kim, J. Development and validation of evaluation indicators for teaching competency in STEAM education in Korea. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2016. Vol. 12, No. 7. P. 1909-1924. URL: https://scispace.com/papers/development-and-validation-of-evaluation-indicators-for-1uvtn21l55
Dym, C. L., Agogino, A. M., Eris, O., Frey, D. D., & Leifer, L. J.. Engineering design thinking, teaching, and learning. Journal of Engineering Education. 2005. Vol. 94, No. 1. P. 103-120. URL: https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2005.tb00832.x
Цивін М. Н. STEM-підхід: інтерпретація у дизайн-освіті Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018, № 2. С. 294-298. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_2_64
Чемерис Г., Брянцева Г., Брянцев О. Шляхи вдосконалення дизайн-освіти у контексті стратегії цифрової трансформації освіти і науки України. Фізико-математична освіта. 2021. Том 32, № 6. С. 49-56. URL: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/119/89
Бондаренко Н.А. Віртуальна реальність як інноваційний інструмент сучасної дизайн-освіти. Інноваційна педагогіка. 2023, Том 2, Випуск 65. С. 206-211. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/65/part_2/43.pdf
Бровченко А.І. STEAM-підхід у неперервній дизайн-освіті України. Молодь і ринок. 2024, № 1 (221). С. 101-104. URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/296276/292039
Мошнягул І. Я. Скарбничка знань з матеріалознавства. Київ: ДНЗ «ЦПО ІТПД», 2018. 80 с. URL: https://metod.kpkitp.kiev.ua/wp-content/uploads/2018/05/Мошнягул-матеріалознавство.pdf
Прищенко С.В. Кольорознавство. Киів: Кондор, 2024. 436 с. URL: https://mybook.biz.ua/ua/obrazotvorche-dekorativne-mistectvo-dizayn/koloroznavstvo/
ЕКО-стиль в одязі. URL: https://issaplus.com/ua/blog/yeko-stil-v-odyaz/
Розумний одяг: огляд інноваційної технології. URL: https://bizmag.com.ua/rozumnyj-odyag/
Нова реальність. Як індустрія моди використовує технології VR і AR. URL: https://marieclaire.ua/fashion/nova-realnist-yak-industriya-modi-vikoristovuye-tehnologiyi-vr-i-ar/
Розкрійні автоматичні машини та комплекси. URL: https://shvejnik.com.ua/rozkrijni-avtomatichni-mashini-ta-kompleksi
Кузнецова В. Арт-об’єкт як специфічна художня форма в сучасній українській моді. Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2022, 47. С. 163-170. URL: http://arts-series-knukim.pp.ua/article/view/269631/265440
Шкільні знання в дорослому дизайні: URL: https://skvot.io/uk/blog/how-school-helps-with-design
Освітлення в дизайні інтер’єру. URL: https://isobo.com.ua/ua/rol-osvitlennya-v-dizajni-interyeru?srsltid=AfmBOoovFrxfZPeNhstiUO9a6V7Lyq60ngbrcTRfTgLBMFzytlFi9ba6
Екологічні матеріали в інтер’єрі. URL: https://teplyydesign.com/ekologichni-materiali-v-intereri/
Як можуть поєднуватися дизайн і вентиляція в інтер’єрі. URL: https://vencon.ua/ua/articles/kak-mogut-sochetatsya-dizajn-i-ventilyaciya-v-interere
Кузнецова І. О. Інноваційні напрями в дизайні интер’єру / І. О. Кузнецова, І. О. Русаков, О. В. Руденко, К. О. Гербич. Теорія та практика дизайну. 2017, Вип. 12. С. 157-165. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tprd_2017_12_17
Новосельчук Н.Є. Дизайн інтер’єру: навчальний посібник. Полтава: Національний університет «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка», 2020. 165 с. URL: https://reposit.nupp.edu.ua/handle/PoltNTU/8760
Правило трьох в інтер’єрі. URL: https://topgorod.com/dom/interer/25933-pravilo-trokh-v-inter-eri.html
Технічне оснащення конференц-залів. URL: https://www.06239.com.ua/list/457979
Розумний будинок. URL: https://nachasi.com/tech/2018/06/25/smart-house-faq/
Цифрова техніка в шкільному навчанні. URL: https://nsta.com.ua/tsyfrova-tekhnika-v-shkilnomu-navchanni/?srsltid
Розвиток ідеї за допомогою прототипування. URL: https://www.ux-republic.com/uk/розвивати-ідею-шляхом-створення-прототипу/]
Еко-кіт у Києві: скульптура, що слідкує за довкіллям. URL: https://podrobnosti.ua/2419387-ekokit-u-kiv-skulptura-scho-sldku-za-dovklljam.html
Луценко, А. Фрактальна геометрія у формоутворенні дизайну. Молодий Вчений. 2022, № 12 (112). С. 46–50. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-12-112-8.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Усов, В. (2025). STEAM – ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ ДИЗАЙН-ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 66-72. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-66-72