РУХОВА АКТИВНІСТЬ ЯК ОСНОВА ФІЗИЧНОГО ВДОСКОНАЛЕННЯ ТА ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТОСТІ ДИТИНИ
Анотація
У статті зазначено, що у сучасних умовах стрімкої цифровізації суспільства проблема недостатньої рухової активності набуває загрозливого характеру, охоплюючи всі вікові категорії, зокрема дітей дошкільного віку. Міністерство охорони здоров’я України зазначає, що низький рівень фізичної активності дітей є одним із ключових чинників погіршення їхнього здоров’я, зокрема зростання випадків порушень опорно-рухового апарату, серцево-судинної та нервової систем. Недостатня кількість рухів упродовж дня спричиняє гіподинамію, що негативно впливає на функціональний стан організму та загальну життєдіяльність дитини.
Науковці наголошують, що рухова активність є вродженою біологічною потребою, яка сприяє не лише фізичному розвитку, а й становленню особистості дитини. Завдяки руховій діяльності дошкільники опановують нові навички, розвивають координацію, витривалість, гнучкість, силу, а також вчаться долати труднощі та формують волю. Інтерес до активної діяльності мотивує дітей до самостійності, сприяє самоствердженню та розвитку впевненості у власних можливостях. Важливу роль у цьому процесі відіграють емоційне захоплення та позитивні враження, які стимулюють прагнення до нових рухових дій та підвищують рівень фізичної активності.
Рухова активність дошкільників є важливою умовою гармонійного розвитку їхнього організму, що безпосередньо впливає на розумову діяльність, психофізіологічний стан, а також формування основ здорового способу життя. Особливе значення має систематичне впровадження організованих та самостійних форм рухової активності в повсякденний режим дитини. Оптимізація рухового режиму в закладах дошкільної освіти передбачає комплексний підхід, що включає планомірне підвищення рівня фізичних навантажень, удосконалення методик організації занять, а також формування сприятливого фізкультурного середовища.
Окрім того, важливим аспектом зміцнення здоров’я дітей є поєднання фізичної активності з природними чинниками зовнішнього середовища. Фізичне загартування, перебування на свіжому повітрі, активні ігри та заняття спортом сприяють підвищенню імунітету, покращенню адаптаційних можливостей організму та формуванню стійкості до несприятливих умов довкілля. Зниження рівня захворюваності серед дітей можливе за умови систематичної рухової активності, що відповідає віковим та індивідуальним особливостям розвитку.
Рухова активність є невід’ємною складовою всебічного розвитку дитини дошкільного віку, що сприяє її фізичному, психоемоційному та соціальному становленню. Забезпечення належного рухового режиму в закладах дошкільної освіти є пріоритетним завданням, що вимагає комплексного підходу та взаємодії педагогів, батьків та інших фахівців.
Посилання
Вільчковський Е. С., Денисенко Н. Ф. Організа-ція рухового режиму дітей 5-10 років в закладах освіти: навч.-метод. посіб. Запоріжжя: ЗОІППО, 2006. 228 с.
Вільчковський Е. С., Курок О. І. Теорія та мето-дика фізичного виховання дітей дошкільного віку : навч. посіб. Суми : ВТД „Університетська книга”, 2008. 428 с.
Гаращенко Л. В., Кривченко В. В. Мотиви акти-візації рухової діяльності дітей дошкільного віку. The 8th International scientific and practical conference “Modern directions of scientific research development” (January 26-28, 2022). BoScience Publisher, Chicago, USA. 2022. 1008 p. Р. 485-490.
Дмитренко Т. І. Руховий режим у дитячому садку. Київ : Рад. шк., 1980. 96 с.
Єдинак Г. А., Зубаль М. В., Мисів В. М. Сома-тотипи і розвиток фізичних якостей дітей : монографія / Кам’ян.-Поділ. нац. ун-т ім. Івана Огієнка, 2011. 279 с.
Левінець Л. Оптимальна рухова активінсть дітей протягом дня – в трьох таблицях. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2019. №7. С. 29-31.
Проскура О. В. Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками : навч. посіб. для студентів пед. ф-тів. Київ : Освіта, 1998. 199 с.
Сікура Аніта, Пліско Валерій. Гіпокінезія як різновид залежності. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. № 3 (19), 2012. С. 247-252.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори в 5 т. Київ : Рад. шк., 1976. Т. 3. С. 7 –279.
Хрипкова А. Г. Вікова фізіологія: посіб. для студентів небіологічних спеціальностей пед. ін-тів. Київ : Вища шк., 1982. 272 с.