МЕТОДИЧНА СИСТЕМА НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ: ОБҐРУНТУВАННЯ ОБ’ЄКТИВНОСТІ ПЕРЕДУМОВ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Анотація
Стаття присвячена опису результатів діагностувального етапу експериментальної перевірки ефективності методичної системи навчання української мови за професійним спрямуванням студентів педагогічних закладів вищої освіти. Здійснено порівняння вихідних критеріально-рівневих показників у експериментальній і контрольній групах з метою підготовки до формувального етапу експерименту. На основі порівняльного аналізу здобутих результатів встановлено несуттєву різницю середніх значень на достатньому, задовільному та початковому рівнях. Статистичну перевірку однорідності рівневих показників проведено з використанням статистичного непараметричного критерію Пірсона. Визначено, що відмінності у вихідних рівнях здатності майбутніх педагогів розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми у професійно-педагогічній діяльності за когнітивно-мотиваційним, операційно-діяльнісним і професійно-творчим критеріями у студентів експериментальної та контрольної груп несуттєві.
На основі проведеного опитування науково-педагогічних працівників з’ясовано основні чинники, які гальмують успішне формування компетентностей студентів у процесі навчання української мови за професійним спрямуванням. Опитування засвідчило непоінформованість респондентів про способи професійної адаптації навчальної дисципліни, недостатній рівень термінологічних, комунікативних і лінгвістичних умінь студентів; виявило проблему формування готовності викладачів виконувати функції фасилітаторів і модераторів у освітньому процесі.
Дослідження підтвердило необхідність удосконалення методичної системи навчання української мови за професійним спрямуванням та поглиблення роботи щодо формування у студентів переліку компетентностей, які визначають здатність випускників закладу вищої освіти до професійно-педагогічної діяльності.
Посилання
Гуменюк І. М. Хронологічний бібліографічний покажчик праць з української мови за професійним спрямуванням у наукових виданнях кінця ХХ – початку ХХІ ст. Івано-Франківськ : ПП «ТУР-Інтелект», 2021. 88 с. URL: http://lib.pnu.edu.ua:8080/handle/123456789/11711
Діденко Н. М. Нові стратегії викладання української мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти. Освітній процес в умовах війни та у повоєнний період: виклики, правила, перспективи : матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 4 березня – 14 квітня 2024 року. Львів. Торунь : Liha-Pres, 2024. С. 116−119.
Малихін В. А. Феномен української мови за професійним спрямуванням : культурологічний аспект. Наука в соціокультурному розвитку людства: історичне становлення і сучасний стан : матеріали Всеукраїнської науково–практичної конференції молодих вчених. Х. : Національний університет цивільного захисту України, 2024. С. 70−72.
Моцний Ф. В. Аналіз непараметричних і параметричних критеріїв перевірки статистичних гіпотез. Частина I. Критерії узгодження Пірсона і Колмогорова. Статистика України. 2018. № 4. С. 14–24. URL: https://doi.org/10.31767/su.4(83)2018.04.02
Тарасюк Т. Мовна ситуація і мовна політика в Україні: дорожня карта практичного заняття освітнього компонента «Українська мова за професійним спрямуванням». Волинь філологічна: текст і контекст. 2024. Вип. 38. С. 254−269. URL: https://doi.org/10.29038/2304-9383.2024-38.tar
Тверезовська Н. Т., Сидоренко В. К. Методологія педагогічного дослідження : навчальний посібник. К. : «Центр уч. літератури», 2013. 440 с.
Humeniuk І., Blyznyuk Т. Interdisciplinary coordination in the primary school teacher and educator training system. Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian national university. Scientific edition. Series of Social and Human Sciences. 2022. Vol. 9, № 1. Р. 139–145. URL: doi: 10.15330/jpnu.9.1.139-145