СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ ОСОБИСТОСТІ
Анотація
Наукові передумови дослідження проблеми соціальної зрілості обґрунтовані результатами аналізу соціокультурних тенденцій розвитку сучасної педагогічної освіти, інтеграційної сутності педагогічної діяльності та особистості вчителя дозволяють зробити висновок, що теоретичний пошук ефективних шляхів розвитку соціальної зрілості майбутнього вчителя зумовлений не тільки освітньою практикою, а й об’єктивними потребами суспільства.
У нашій роботі ми розглядаємо концепцію розвитку соціальної зрілості майбутнього вчителя як єдність мети, сутності, принципів, структури, змісту та результату її реалізації в педагогічному освітньому процесі.
Методологічною основою концепції розвитку соціальної зрілості на філософському рівні є ідеї активної сутності людини, її ролі у вирішенні суспільних, особистісних проблем, ідея природної та соціальної цілісності. Закони діалектики єдності та боротьби протилежностей, переходу кількісних змін у якісні, принципи об’єктивності, детермінізму, розвитку, системності та взаємодії, які дозволили розкрити діалектику педагогічного освітнього процесу, реалізації концепції розвитку соціальної зрілості; виявити суперечності, взаємозв’язки кількісних і якісних змін, притаманних розвитку особистості, на етапі професійної підготовки у вищому навчальному закладі; дослідити закономірності розвитку суб’єктів педагогічної освіти в умовах оновлення інформаційної культури суспільства з урахуванням психологічних закономірностей усіх видів діяльності
Провідними методологічними засадами концепції дослідження є системний та діяльнісний підходи, які дозволили розглянути соціальну зрілість як цілісну систему, виокремити її елементи, визначити субординаційні основи взаємодії, встановити внутрішні та зовнішні зв’язки і взаємозалежності між ними, розглянути кожен елемент як систему, а «соціальну зрілість» як підсистему системного утворення вищого рівня - «зрілість».
Посилання
Галета Я. В., Сьомак А. В. Концепція розвитку соціальної зрілості майбутнього вчителя. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2021. Вип. 194. С. 17-23.
Камєнєва Л. В. Роль сенсожиттєвих орієнтацій у досягненні професійної зрілості професіонала. Психо-логічні перспективи. Спеціальний випуск. Становлення особистості як суб’єкта життєвого шляху. 2011. Т.3. С. 30-36.
Комар Т. В. Соціальна зрілість особистості як чинник становлення професійної зрілості психолога. Проблеми сучасної психології. 2016. Вип. 34. С. 200-210.
Макаренко А. С. Педагогічна поема. Київ : Радянська школа, 1973. 528 с.
Яворська Г.Х. (2005). Соціально-професійна зрілість курсантів вищих закладів освіти МВС України: монографія. Одеса: ПЛАСКЕ ЗАТ. 408 с.
Vygotsky L., Vygotsky S. Mind in Society: The Development of higher psychological processes. Cambridge-Oxford University Press, 1980.
Jung C. G. The Archetypes and the Collective Unconscious. Collected Works. Princeton. N.J.: Princeton University Press, 1969. Volume 9. Part 1.
Piaget J. Genetic Epistemology. Trans. E. Duckworth. New York: Norton, 1970.