ОСОБЛИВОСТІ КОНСУЛЬТУВАННЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА

Ключові слова: професійний розвиток, консультування, карʼєрне зростання, педагогічна компетентність, саморефлексія, адаптація, безперервна освіта

Анотація

Стаття присвячена дослідженню консультування як технології професійного розвитку педагога. Визначено основні концептуальні підходи до розуміння професійного розвитку як багатокомпонентного процесу, що включає взаємодію особистості з професійною діяльністю, адаптацію до вимог професії та постійне самовдосконалення. Обґрунтовано актуальність теми у звʼязку з динамічними змінами в освітньому середовищі та зростаючими вимогами до компетентності педагогічних працівників.

На основі аналізу наукових праць представлено еволюцію підходів до професійного розвитку, від класичних концепцій карʼєрного зростання до сучасних моделей безперервного професійного навчання. Окрему увагу приділено психологічним аспектам професійного становлення, впливу мотиваційних чинників, саморефлексії та індивідуального планування карʼєри. Розглянуто роль консультування як ефективного інструменту підтримки професійного зростання, зокрема у формуванні адаптаційних стратегій, розвитку педагогічної майстерності та підвищенні рівня емоційної стійкості фахівців.

Запропоновано практичну модель організації консультування, що включає аналіз професійних запитів педагога, розробку індивідуального плану розвитку та систему супроводу в процесі карʼєрного становлення. Визначено ключові аспекти ефективності професійного консультування, серед яких персоналізований підхід, інтеграція сучасних методик саморозвитку та врахування психологічних особливостей педагогів на різних етапах їхньої карʼєри. Окремо наголошено на важливості гнучкого підходу до організації консультування, що враховує особистісні та професійні особливості педагогів. Розглянуто перспективи інтеграції консультування в систему професійної освіти як ефективного інструменту підтримки в умовах постійних змін. Запропоновано шляхи подальшого розвитку методологічних засад супроводу педагогів, що сприятиме їхньому професійному самовдосконаленню та успішній адаптації до викликів сучасної освітньої практики.

У висновках підкреслюється значущість консультування як інструменту підвищення професійної компетентності педагогів та необхідність подальших досліджень у сфері впровадження сучасних консалтингових технологій у систему безперервної педагогічної освіти.

Посилання

Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: Монографія / За ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 564 с.
Завацька Л. М. Технології професійної діяльності соціального педагога. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2008. 240 с.
Консультуємо та створюємо професійні спіль-ноти: путівник для консультантів центрів професійного розвитку педагогічних працівників / Н. Кипиченко, О. Федоренко. Київ, 2022. 42 с.
Мастеркова Т. В. Діяльність центрів професійного розвитку педагога: контент-аналіз. Молодь і ринок. № 5. 2022. С. 160–165.
Новик І., Стягунова О. Організація і проведення консультування педагогічних працівників: брошура до Типової програми підвищення кваліфікації керівників і педагогічних працівників центрів професійного розвитку педагогічних працівників. Київ. УІРО. 2023. 28 с.
Пожидаєва О. В. Консультування як один із напрямів професійної діяльності соціального педагога URL: https://ap.uu.edu.ua/article/274
Романюк І. Особливості здійснення функцій консультанта центру професійного розвитку педагогічних працівників. Вересень: науково-методичний, інформа-ційно-освітній журнал. № 4 (99). 2023. С. 75-89.
Серія вебінарів «Професійні спільноти: кращі міжнародні практики». URL: https://surl.li/tlpkxn
Сорочан Т. М. Консультування і супервізія в діяльності центрів професійного розвитку педагогічних працівників. URL: https://www.youtube.com/watch?v=1SsIf6MeeS0
Технології професійного розвитку педагогів: методичний порадник. Упорядники: Тамара Михайлівна Сорочан, Марина Іванівна Скрипник. Держ. вищ. навч. зал. «Ун-т менедж. освіти». Київ, 2016. 231 с.
Опубліковано
2025-03-31
Як цитувати
Бондар, В., Нікітська, Ю., & Ніколаєску, І. (2025). ОСОБЛИВОСТІ КОНСУЛЬТУВАННЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЇ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 15-21. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-218-15-21