СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Анотація
У статті проаналізовано ключові аспекти питання соціальної компетентності вчителя як детермінанти формування професійно-комунікативної компетентності. Актуалізовано затребуваність соціалізованого у швидкоплинному соціумі вчителя, професійно мобільного, компетентного, конкурентноздатного, із гнучким критичним мисленням, спроможного вибудовувати стратегії взаємодії й комунікації з іншими людьми, що не можливе без формування соціальної та професійно-комунікативної компетентності як однією з найважливіших характеристик професіоналізму педагога у контексті інтеграції України до європейського комунікаційно-освітнього простору. У площині наукового дискурсу для термінологічної чіткості опрацьовано різні підходи щодо трактування ключового поняття «компетентність». З’ясовано, що у науковому дискурсі поняття «соціальна компетентність» витлумачується через диференціацію понять «компетентність», «соціально-психологічна компетентність», «професійна компетентність», «комунікативна компетентність», «професійно-комунікативна компетентність». Соціальну компетентність потрактовано як виключно важливий базисний атрибут особистості, що відображає її досягнення, рівень сформованості знань та умінь конструювати відносини з оточуючими людьми в міжособистісних стосунках, поведінці. Акцентовано на дослідженнях, де поняття «соціальна компетентність», «комунікативна компетентність» та «професійно-комунікативна компетентність» аналізуються як синонімічно близькі та взаємодоповнюючі. Узагальнено, що комунікативна і професійно-комунікативна компетентності вчителя є одним з проявів його соціальної компетентності, найбільш вагомим її складником, позаяк без сформованої комунікативної компетентності неможливе формування соціальної компетентності.
Посилання
Лєпіхова Л. Соціально-психологічна ком-петентність у педагогічній взаємодії. Вища освіта України. 2004. № 3. С. 87–102.
Овчарук О. В.. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: кол. монографія. К.: «К.І.С.». 2004.
Скворцова С., Вторнікова Т. Професійно-комунікативна компетентність учителя початкової школи: монографія. Одеса: Абрикос Компани. 2013.
Словник іншомовних слів / Уклад. С. М. Морозов, Л. М. Шкарапута. К.: Наукова думка, 2000. 680 с.
Словник іншомовних слів / уклад. Л. О. Пустовіт. К.: Довіра, 2000. 1018 с.
Biemans Harm, Mulder Martin and others. Competence-Based VET in the Netherlands: background and pitfalls. Journal of Vocational Education and Training. 2004. Vol. 56.4. P. 523–538.
Hyland T. Book review of Competency Based Education and Training: A World Perspective by A. Arguelles and A. Gonczi. Journal of Vocational Education and Training. 2001. Vol. 53.3. P. 487–490.
Oxford Advanced Learners Dictionary of Current English. International students edition. Oxford University Press. 2000.