ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОСТІ МИРОСЛАВА ДОЧИНЦЯ: УРОКИ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ
Анотація
У статтi розкрито основнi теоретичнi положення i практичнi рекомендацiї щодо органiзацiї та проведення урокiв позакласного читання з української лiтератури. Особливістю уроків позакласного читання є те, що на них учитель може багатогранно зреалізувати міжпредметні зв’язки та проводити інтегровані уроки, на яких одна тема розкривається різнобічно, наприклад, з погляду історії та літератури або зв’язок із уроками мистецтва чи географії. Помічено, що дітям імпонують уроки позакласного читання, оскільки на них вони мають можливість обговорити цікаві проблеми, виявити свою симпатію чи антипатію до конкретного персонажа. Розкрито, що основними формами проведення уроків позакласного читання є бесіда, усний журнал, конференція, огляд, диспут, концерт, вікторина, інсценізація, конкурс, літературна гра, презентація, подорож, рекомендація, форум, консультація, дослідження, семінар, кросворд. Висвiтлено основнi цiлi, види, форми та особливостi поданих урокiв. Коротко розглянуто бiографiю та особливостi творчостi М. Дочинця. Науковці визнають, що особливістю творів М. Дочинця є те, що вони переповнені відвертими моральними повчаннями, сентенціями, висновками, настановами, побажаннями. Джерела їх походження різноманітні: власне авторські, фольклорні, біблійні (чи з інших священних писань, наприклад, Корану), авторства античних мудреців чи філософів, богословів, мандрівників. Запровадження позакласного читання на основі творів Дочинця дозволяє урізноманітнити освітній процес, заохотити учнів до самостійного аналізу художніх текстів та формувати у них любов до читання. Педагогічна методика, що включає інтерактивні форми роботи, дискусії, творчі завдання та проєктну діяльність, значно підвищує ефективність засвоєння матеріалу. Проілюстровано приклад розробки уроку з позакласного читання за романом М. Дочинця «Вiчник. Сповiдь на перевалi духу».
Посилання
Волошина Н. Система позакласного читання. Наукові основи методики літератури : навч.-метод. посіб. К. 2002. С. 121–126.
Гончарук І. Особливості проведення уроків позакласного читання. URL: http://methodicalwork0803.blogspot.com/2013/04/blog-post.html.
Дочинець М. Книжка – це зворушливі моменти зустрічі із власною душею : бесіда з письмен. Мирославом Дочинцем. Літературна Україна. 2010. № 43. С. 4–10.
Дочинець М. Вічник. Мукачево : Карпатська вежа. 2017. 280 с.
Жила С. «Ношу я в собі два сонця»: урок позакласного читання за романом Мирослава Дочинця «Мафтей». Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка Глухів. 2018. Вип. 37. С. 136-143.
Кот Т. Система та структура уроків позакласного читання в середній школі. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. Слов’янськ. 2009. Вип. 47. С. 106–110.
Про концепцію державного стандарту загальної середньої освіти та проекту Базового навчального плану загальноосвітньої школи. Інформаційний збірник Мініс-терства освіти України. Київ. Освіта. 1996. № 17(18) (вересень). С. 2–18
Сверстюк Є. Мудрість серця. Про книжку Мирослава Дочинця «Вічник». День. 2012. № 13 (14). С. 23–27.
Степанишин Б. Еволюція і корекція програми української літератури 5-11 класів. Українська мова і література в школі. 1999. № 1. С.44- 50.