ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ОСНОВНИХ ЗАВДАНЬ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: майбутні учителі української мови та літератури, літературна освіта, професійна підготовка, освітньо-професійна програма, навчальна програма, компетентності та результати навчання

Анотація

У статті проаналізовано ключові вимоги до підготовки майбутніх вчителів української мови та літератури щодо реалізації ними основних завдань літературної освіти. У ході дослідження доведено актуальність планомірної та ґрунтовної підготовки майбутніх вчителів-словесників з огляду на зміни, що відбуваються в системі освіти загалом. Виокремлено мету та основні завдання реалізації мовно-літературної галузі відповідно до змісту Концепції Нової української школи. Здійснено аналіз праць науковців та педагогів-практиків щодо проблем професійної підготовки майбутніх учителів української мови та літератури. Зосереджено увагу на підходах науковців щодо принципів реалізації літературної освіти, вимог до побудови змісту робочих програм з української літератури, способів формування комунікативної компетентності, зокрема й читацької (літературної) компетентності, ролі вчителя у формуванні літературної компетентності, вимог до змісту методики підготовки сучасного вчителя. Доведено, що формування літературної компетентності в учнів залежить від вміння вчителя спрямовувати уроки літератури на дослідження та інтерпретацію художніх текстів, на вироблення вмінь в учнів добирати текти з погляду їх впливу на пізнання, формування культурної самосвідомості. Окреслену мету статті, яка передбачає аналіз змісту освітньо-професійних програм підготовки майбутніх учителів української мови і літератури в ЗВО в контексті готовності їх до реалізації завдань літературної освіти. На основі аналізу Державного стандарту базової середньої освіти виокремлено ключові компетентності та результати навчання майбутніх фахівців. Увагу зосереджено на аналізі освітньо-професійної програми 014 Середня освіта (Українська мова і література) за І (бакалаврським) рівнем вищої освіти, зокрема простежено структуру програми, мету, її відповідність сучасним запитам літературної освіти. Більш детально проаналізовано зміст курсу «Методика навчання української літератури» (інтегрований освітній компонент «Методика навчання української мови та літератури»)». Доведено, що завдання, зміст курсу, зазначені теми та підтеми зосереджені на забезпечення готовності майбутнього вчителя української мови та літератури до реалізації літературної освіти в умовах організації освітнього процесу сьогодення, а програма курсу як елемент підготовки майбутнього вчителя-словесника відповідає вимогам Концепції Нової української школи. Зазначено, що готовність майбутніх вчителів української мови та літератури до реалізації основних завдань літературної освіти також залежить від їхнього вміння здійснювати самоаналіз своєї професійної діяльності, займатись самоосвітою та самовдосконаленням шляхом участі в різного рівня конференціях, семінарах, круглих столах, культурних заходах.

Посилання

Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Дятленко Т. І. Аналіз художнього твору та інтерпретаційна діяльність на уроках літератури як важливий складник літературної освіти. Педагогічні науки. 2019. Вип. LXXXVI. С. 119–123.
Клочек Г. Зі студій про літературну освіту: зб. статей та матеріалів. Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2013. 192 с.
Клочек Г. Про сенс літературної освіти в школі. URL: https://osvita.ua/school/53378/
Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Кутова С. Методика навчання української літератури. Робоча програма навчальної дисципліни. Хмельницький: ХГПА, 2022. URL: https://drive.google.com/drive/folders/11vIIrVR3wUkB6u0LHfNbPSNfuX4BCUeb.
Мацевко-Бекерська Л. В. «Феномен юаси» і сучасна літературна освіта. Султанівські читання. 2014. Вип. 3. С. 289–299.
Освітньо-професійна програма 014 Середня освіта (Українська мова і література) (перший (бакалаврський) рівень 2024–2025). URL: https://kgpa.km.ua/node/8761
Про деякі питання проведення сертифікації педагогічних працівників у 2024 році (Наказ Міністерства освіти і науки України №1464 від 01.12.2023 р.). URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/656f3716527ec569271087.pdf
Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#Text.
Фасоля А. Літературна освіта: компетенції, компетентності, знання, уміння і навички. Українська література в загальноосвітній школі. 2012. № 6–7. С. 26–31.
Яценко Т. О. Розвиток читацької компетентності учнів ліцею у контексті нової парадигми шкільної літературної освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2019. № 3 (326). С. 194–202.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Крищук, В. Л. (2025). ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ОСНОВНИХ ЗАВДАНЬ ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 382-388. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-382-388