ШКІЛЬНА ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Ключові слова: шкільна літературна освіта, освітній процес, тенденції, національне відродження, євроінтеграція, сучасні виклики, інтеграція предметів, інноваційність, проєктна діяльність

Анотація

Стаття присвячена аналізу трансформаційних процесів у шкільній літературній освіті України в умовах євроінтеграції. Розглядаються інноваційні підходи до викладання літератури, зокрема компетентнісний підхід, інтерактивні технології, та інтеграція літератури з іншими дисциплінами. Проаналізовано особливості розвитку літературної освіти в контексті європейських тенденцій, зокрема: утвердження ідей демократизації та гуманізації навчання, розроблення оновлених освітньо-галузевих стандартів, переакцентування освітніх цілей на основі компетентнісного підходу, збагачення та осучаснення методичного інструментарію, інтегрування змісту, форм, методів і засобів навчання, впровадження відповідних суспільним запитам педагогічних технологій (пріоритет надається особистісно орієнтованим), широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій. Пріоритетними тенденціями освіти ХХІ століття, зокрема літературної, є її глобалізація та інтернаціоналізація. Наголошено на впровадженні компетентнісного підходу, інтеграції української та світової літератури, використанню цифрових технологій у навчальному процесі. Автор зазначає на необхідності оновлення канону, розвитку критичного мислення учнів та підвищення кваліфікації педагогів відповідно до літературних європейських освітніх стандартів. Наведено фрагмент інтегрованого уроку української мови та літератури, який можна використовувати для формування комунікативної компетентності здобувачів освіти. Простежується використання методу проєктів, який спрямований на формування соціально значущих умінь працювати в команді, ставити цілі, планувати власну діяльність, здійснювати інформаційний пошук, ефективно працювати з інформацією. Увага приділена перспективам розвитку літературної освіти через співпрацю з міжнародними освітніми ініціативами та впровадження сучасних педагогічних технологій.

Посилання

Березівська Л. Реформування шкільної освіти в Україні у ХХ столітті: монографія . Київ. 2008. 406 с.
Клочек Г. Вища літературна освіта в контексті Болонського процесу. Українська мова і література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. 2005. № 9-10. С. 100–127.
Ковбасенко Ю. Про перспективні напрями розвитку літературної освіти в Україні та шляхи підвищення її ефективності Зарубіжна література в навчальних закладах. 2012. №1. С. 2–8.
Концепція НУШ. 2016 р. URL: https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola?&tag=nova-ukrainska-shkola.
Копєйцева Л., Шаров С. Використання електронного підручника зі шкільного курсу української літератури. Zbiór artykułów naukowych. Konferencji Miedzynarodowej NaukowoPraktycznej «Filologia, socjologia i kulturoznawstwo. Nowoczesne badania podstawowe i stosowane». Warszawa: Sp. z o.o. «Diamond trading tour». 2017. С. 8–11.
Кремень В. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти: Стратегія. Реалізація. Результати К. Грамота, 2005. 448 с.
Кузнецова О., Одарченко В. Метод проектів – сучасна технологія навчання в умовах Нової української школи. VIRTUS. 2017. № 14. С. 74–77.
Лаврова А. Метод проєктів на уроках української літератури в старших класах. Молодий вчений. 2021. № 4 (92). С. 50–53.
Локшина О. Забезпечення якості вищої освіти в умовах європеїзації України. Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія: педагогічні науки). Випуск № 3–4 (56–57). 2018. С. 127−132.
Моделювання компетентнісної професійної освіти в контексті євроінтеграції : монографія [Елек-тронне видання] / кол. авт ; за заг. ред. проф. Н. П. Волкової. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2021. 356 с.
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 984_011#Text.
Яценко Т. Компетентнісно орієнтована шкільна літературна освіта: до проблеми впровадження. Теоретична і дидактична філологія : зб. наук. пр. Переяслав-Хмельницький. 2012. Вип. 13. С. 54–58.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Бондар, Т. І. (2025). ШКІЛЬНА ЛІТЕРАТУРНА ОСВІТА УКРАЇНИ В УМОВАХ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 373-377. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-373-377