ЧИТАННЯ ЯК ЗАСІБ ОВОЛОДІННЯ НІМЕЦЬКОЮ МОВОЮ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

  • Тетяна Станіславівна Токарєва Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6898-821X
Ключові слова: читання, види читання, компетентність у читанні, німецька мова, вчитель іноземних мов

Анотація

У статті розглядається проблема оволодіння умінням читання як важливим видом рецептивної мовленнєвої діяльності у процесі навчання іноземних мов, зокрема німецької, на спеціальних мовних факультетах. Читання, як одна з основних форм комунікації, є важливим аспектом підготовки майбутніх учителів іноземних мов, оскільки воно не лише забезпечує засвоєння мови, але й сприяє професійному зростанню майбутнього вчителя. Та як підготовка вчителя іноземної мови передбачає постійне опрацювання різноманітних текстів, уміння читати тексти різних типів і стилів стає необхідними для формування здатності до глибокого розуміння і інтерпретації текстової інформації.

Автором статті проаналізовано роботи як вітчизняних, так і зарубіжних дослідників, які вивчали особливості оволодіння умінням читання в контексті навчання іноземним мовам. Такі автори, як С.Ю.Ніколаєва, Н.Ф.Бориско, О.Б.Бігич, а також міжнародні фахівці Г.Вестгоф і Х.-Ю.Ганчель, детально досліджували різні види читання, організацію роботи з текстами для читання, а також методи підвищення ефективності розуміння тексту через вправи та також методи підвищення ефективності розуміння тексту через вправи та завдання. Однак, питання інтеграції читання у професійну підготовку вчителя іноземних мов залишається актуальним, зокрема з огляду на розвиток комунікативної компетентності студентів і потребу в удосконаленні методики викладання. Метою статті є дослідження умінь читання як засобу оволодіння німецькою мовою у контексті підготовки майбутніх учителів іноземних мов. Особливу увагу приділено розгляду різних видів читання, таких як ознайомлювальне, вивчаюче та пошукове, а також аналізу вправ, що сприяють розвитку цих умінь. Стаття також звертає увагу на важливість підготовчого етапу роботи з текстом, зокрема на завдання, які допомагають студентам зрозуміти контекст і полегшити сприйняття матеріалу.

Стаття  пропонує детальний аналіз методичних підходів до роботи з текстами різних типів і рівнів складності, що використовуються на заняттях з німецької мови для студентів педагогічних спеціальностей. Вони акцентують увагу на важливості формування професійно орієнтованої компетентності у читанні, що дозволяє майбутнім учителям ефективно використовувати іноземну мову у професійній діяльності. У висновках зазначено, що формування умінь читання має бути організоване за етапами: від попереднього ознайомлення з текстом до детального аналізу та критичної інтерпретації прочитаного. Також підкреслено важливість інтеграції вправ для розвитку інших мовленнєвих умінь, таких як усне і письмове мовлення, що сприяють підвищенню комунікативної компетентності студентів.

Посилання

Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. українського видання С.Ю.Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с.
Кіршова О.В. Methodik des Deutschunterrichts an Hochschulen und Universitäten: методичні рекомендації / О.В.Кіршова. Миколаїв: Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2021. 132 с.
Методика навчання іноземних мов і культур в європейському контексті у закладах вищої освіти: Навч.- метод. посібник для студентів магістратури / Ніколаєва С.Ю., Бориско Н.Ф., Майєр Н.В. Київ: Видавничий центр КНЛУ, 2019. 100 с.
Методика формування міжкультурної іншомовної комунікативної компетенції. Курс лекцій: [навч.-метод. посібник для студ. мовних спец. осв.-кваліфікаційного рівня «магістр»] / Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін. / за ред. С.Ю.Ніколаєвої. К.: Ленвіт, 2011. 344 с.
Навчально-методичний комплекс DU 2: Підручник для студ. вищ. навч. закладів/Бориско Наталія, Каспар-Хене Хільтрауд, Бондаренко Ельвіра та ін. Вінниця: Нова Книга, 2011. 344 с.
Навчально-методичний комплекс DU 2; Книга для викладача / Бориско Наталія, Каспар-Хене Хільтрауд, Бондаренко Ельвіра та ін. Вінниця: Нова Книга, 2012. 160 с.
Навчально-методичний комплекс DU 3: підручник / [Бориско Наталія, Каспер-Хене Хільтрауд, Васильченко Елена та ін.]. Вінниця: Нова Книга, 2013. 200 с.
Навчально-методичний комплекс DU 3: книга для викладача / [Бориско Наталія, Каспер-Хене Хільтрауд, Васильченко Елена та ін.]. Вінниця: Нова Книга, 2013. 72 с.
Паремська, Діана та ін. Німецька мова: читаємо, розуміємо, розмовляємо / Діана Паремська, Світлана Паремська. К.: Арій, 2017. 416 с.
Curriculum für den sprachpraktischen Deutschunterricht an pädagogischen Fakultäten der Universitäten und pädagogischen Hochschulen. К.: Ленвіт, 2004. 256 с.
Brinitzer, M., Hantschel, H.-J., Kroemer, S., Möller-Frorath, M., Ros, L. DaF unterrichten. Basiswissen. Didaktik. Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ernst Klett Sprachen GmbH, Stuttgart, 2016. 200 s.
Grundlagen der Methodik des Fremdsprachenunterrichts / hrsg. von V.A.Buchbinder; W.H.Strauß. Leipzig: Verlag Enzyklopedie, 1986. 264 s.
Häussermann, Ulrich: Aufgaben-Handbuch Deutsch als Fremdsprache: Abriss einer Aufgaben- und Übungstypologie / Ulrich Häussermann, Hans-Eberhard Piepho. München: Iudicium, 1996. 528 s.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Токарєва, Т. С. (2025). ЧИТАННЯ ЯК ЗАСІБ ОВОЛОДІННЯ НІМЕЦЬКОЮ МОВОЮ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 321-326. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-321-326