СИНТАКСИЧНИЙ СТАТУС ІНФІНІТИВА: ПРОБЛЕМИ ВИВЧЕННЯ У ВИЩІЙ ТА СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

  • Олена Володимирівна Дуденко Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0002-9168-6321
Ключові слова: інфінітив, неозначена форма дієслова, синтаксична функція інфінітива, структура складеного дієслівного присудка, інфінітив-підмет, непрямий додаток, обставина мети

Анотація

У статті зосереджено увагу на проблемних питаннях, які виникають при визначенні синтаксичної функції інфінітива на заняттях з української мови у вищій та середній школі. Визначено кілька дискусійних моментів: роль постпозитивного інфінітива у поєднанні з іменником у предикативній основі речення; склад модальних дієслів у структурі складеного дієслівного присудка, від яких залежить інфінітив; умови, за яких інфінітив стає непрямим додатком, неузгодженим означенням та обставиною мети. Авторка ставила собі за мету здійснити аналіз суперечливих поглядів вітчизняних мовознавців на синтаксичні функції інфінітива, викладені у підручниках та навчальних посібниках із синтаксису української мови. Розглянуто і сучасні шкільні підручники з української мови, за якими вчать здобувачів середньої освіти визначати роль інфінітива у реченні. Зіставлено різні, іноді навіть протилежні думки на об’єкт розгляду упродовж останніх пів століття у вітчизняній лінгвістиці. Виявлено тенденції останніх десятиліть у визначенні інфінітива-підмета, частини складеного дієслівного присудка та другорядного члена. Узагальнено, що для з’ясування синтаксичної ролі інфінітива у поєднанні з предикативом-іменником слід брати до уваги не його позицію в реченні, а змістове навантаження обох головних членів; при визначенні структури складеного дієслівного присудка треба з’ясовувати і семантику інфінітива, і значення особового дієслова – у складі присудка може бути тільки суб’єктний інфінітив, і то лише тоді, коли не залежить від дієслів руху. Визначено, що об’єктний інфінітив слід визначати тільки як непрямий додаток, а інфінітив, залежний від дієслів руху, – як обставину мети. Проаналізовані шкільні підручники засвідчують, що їх автори намагаються звертати увагу на труднощі у визначенні ролі інфінітива в реченні. Велика відповідальність лягає на вчителів і викладачів, аби ефективно донести цей матеріал до здобувачів освіти.

Посилання

СПИСОК ДЖЕРЕЛ
Авраменко О., Борисюк Т., Почтаренко О. Українська мова: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти. 2-ге вид., переробл. Київ: Грамота, 2021, 192 с.
Бевзенко С. П., Литвин Л. П., Семеренко Г. В. Сучасна українська мова. Синтаксис: навч. посіб. Київ : Вища шк., 2005. 272 с.
Вихованець І. Р. Граматика української мови. Синтаксис: підруч. Київ: Либідь, 1993. 368 с.
Горпинич В. Морфологія української мови: підруч. Київ: Академія, 2004. 335 c.
Дудик П. С., Прокопчук Л. В. Синтаксис української мови: підручник. Київ: ВЦ «Академія», 2010. 384 с.
Заболотний О. В., Заболотний В. В. Українська мова: підруч. для 8 кл. закл. загальн. серед. осв. 2-ге вид., переробл. Київ: Генеза, 2021. 224 с.
Загнітко А., Миронова Г. Синтаксис української мови Теоретико-прикладний аспект. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 224 с.
Каранська М. У. Синтаксис сучасної української літературної мови: навч. посіб. Київ: Либідь, 1995. 312 с.
Могильницька Г. Не такий страшний… другорядний член речення. (До проблеми розрізнення «важкорозрізнюваних» членів речення). Дивослово. №10, 2012. С. 9–12.
Новосельська С. В. Інфінітив у ролі головних та другорядних членів речення. Урок.ОСВІТА.UA. 18.07.2022. URL: https://urok.osvita.ua/materials/ mova/statta-infinitiv-u-roli-golovnih-ta-drugoradnih-cleniv-recenna/
Півторак Г. Інфінітив. Українська мова: енциклопедія / редкол.: В. М. Русанівський [та ін.]. Київ: «Українська енциклопед.», 2000. С. 211–212.
Сучасна українська літературна мова: морфологія / за загал. ред. акад. І. К. Білодіда. Київ: Наукова думка, 1969. 583 с.
Сучасна українська літературна мова. Синтаксис : [кол. монографія] / за загал. ред. І. К. Біло-діда. Київ: Наук. думка, 1972. 511 c.
Слинько І. І. Гуйванюк Н. В.. Кобилянська М. Ф. Синтаксис сучасної української мови: Проблемні питання: навч. посібник. Київ: Вища шк., 1994. 670 с.
Скакальська Ю. Вивчення синтаксичної ролі інфінітива на уроках української мови в оновленій українській школі. Діє_Слово : збірник наук. праць здобувачів вищої освіти. Вип. 1 / гол. ред. О. М. Черевченко. Умань, 2024. С. 169–177. URL: https://ff.udpu.edu.ua/wp-content/ uploads/diye_slovo-1-2024.pdf
Шульжук К. Ф. Синтаксис української мови: підручник. Київ: Видавничий центр «Академія», 2004. 408 с.
Ющук І. Труднощі у визначенні членів речення. Дивослово, 2011. № 9. С. 5–11.
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Дуденко, О. В. (2025). СИНТАКСИЧНИЙ СТАТУС ІНФІНІТИВА: ПРОБЛЕМИ ВИВЧЕННЯ У ВИЩІЙ ТА СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 297-304. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-297-304