МОВНА ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА У МУЛЬТИЛІНГВАЛЬНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: ДОСВІД ЄС

Ключові слова: мовна політика, Європейський Союз, мультилінгвальне суспільство, навчання мов, мультилінгвізм

Анотація

У статті розглянуто мовну освітню політику мультилінгвального суспільства країн Європейського Союзу (ЄС), що представлені освітніми програмами та практичними заходами для підвищення рівня мовної компетентності своїх громадян. Метою дослідження є стислий огляд мовної освітньої політики мультилінгвального суспільства країн Європейського Союзу.

Дослідження проблеми проведено із застосуванням методів узагальнення, синтезу та аналізу що використовувались для визначення основних напрямів реалізації мовної політики ЄС, а також при розробленні пропозицій вдосконалення мовної освітньої політики України.

Констатовано, що володіння іноземними мовами у країнах ЄС належить до основних компетенцій, як і вміння писати, читати і рахувати. Підкреслено, що досвід розвитку мультилінгвального суспільства ЄС може бути використаний і у нашій країні, особливо основні концепції мовної політики – навчання мов протягом усього життя та мультилінгвізм.

Засвідчено, що основними напрямками мовної політики ЄС такі: вивчення окремих предметів на різних рівнях навчання іноземною мовою, креативність, якомога більш раннє навчання однієї (двох) іноземних мов, міжкультурна компетенція (знайомство з іншими культурами, толерантність, повага до них), створення сприятливого мовного середовища (у житті, навчанні, на роботі), де звучать різні мови, створюються умови для їх вивчення, підтримка нових інформаційних та комунікаційних технологій, створення «Європейського індикатора мовної компетенції» (критеріїв оцінки мовної компетенції, єдиних для всіх країн ЄС).

Зроблено висновок, що володіння іноземними мовами у країнах ЄС належить до основних компетенцій, як і вміння писати, читати і рахувати. Кожна країна повинна проводити у галузі вивчення мов цілеспрямовану мовну політику. Очевидно, що досвід розвитку мовної компетенції громадян, накопичений у країнах Євросоюзу, може бути використаний і у нашій країні, особливо основні концепції мовної політики – навчання мов протягом усього життя та мультилінгвізм. Заслуговує на увагу і досвід розробки університетами власної мовної політики, а також шляхи та методи її реалізації.

Посилання

Framework for the European survey on language competences. (2007). Commission of the European Communities. 11 p. [in English]
Hoskins, B. (2008). Learning to learn: What is it and can it be measured? Luxembourg: Office for Official Publications of the European Community. 132 p. [in English]
Kelly, M. (2004). European Profile for Language Teacher Education. University of Southampton. 45 p. [in English]
Phillipson, R. (2013) English-Only Europe? Challenging Language Policy: Routledge. 256 p. [in English]
Promoting Language Learning and Linguistic Diversity: An Action Plan 2014 – 2016. (2013). Commission of the European Communities. 29 p. [in English]
Recommendations from the Business Forum for Multilingualism established by the European Commission. (2008). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Community. 20 p. [in English]
Speaking for Europe. (2008). Languages in the European Union. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Community. 16 p. [in English]
The diversity of language teaching in the European Union. (2017). A Report to the European Commission. Directorate General for Education & Culture. Centre for European Research. 135 p. [in English]
The European Indicator of Language Competence. (2015). Communication from the Commission to the European Parliament and the Council. Commission of the European Communities. 21 p. [in English]
Опубліковано
2025-02-10
Як цитувати
Сліпенко, В. О. (2025). МОВНА ОСВІТНЯ ПОЛІТИКА У МУЛЬТИЛІНГВАЛЬНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: ДОСВІД ЄС. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (217), 254-258. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2025-1-217-254-258