ФОРМУВАННЯ ПРОЄКТНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

  • Сергій Семенович Данилюк Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-0656-2413
Ключові слова: проєкт, проєктна діяльність, проєктна культура, професійна підготовка, заклад вищої освіти

Анотація

У статті розглядається проблема виявлення особливостей формування проєктної культури майбутніх фахівців у процесі їх професійної підготовки у закладах вищої освіти. Проєктна культура визначається як особлива форма існування інноваційних процесів і водночас результат творчої самореалізації професіонала на кожному етапі його становлення як суб’єкта діяльності у професії. Встановлено, що до змістових компонентів, що формують проєктну культуру, належать такі сфери: побудова та проєктування діяльності, усвідомлення проєкту, моделювання явищ, постановка та творче вирішення професійної ситуації, завдань, напрацювання досвіду проєктно-методичної діяльності, рефлексія. Підкреслено, що попит на проєктний потенціал у сфері освіти і, як наслідок, включення проєктної культури до найважливіших результатів освітнього процесу пов’язані з поступовим витісненням традиційної моделі освіти й перерозподілом освітніх пріоритетів до гуманістичної моделі, що визначається соціальним замовленням і потребами суб’єктів освітнього процесу. При цьому проєктна культура визначається як суспільно значуща, прогресивна, інноваційно-творча діяльність суб’єктів освітнього процесу в різних сферах професійної самореалізації та розвитку особистості. Звернуто увагу на те, що професійний супровід формування проєктної культури майбутнього фахівця визначається системною оцінкою ефективності моделі освітнього процесу, спрямованої на виконання цього завдання, з точки зору реалізації основних стратегій особистості, її духовний і соціальний розвиток та проєктні навички.

Ефективність процесу формування проектної культури майбутнього фахівця залежить від уміння створювати інноваційне середовище розвитку особистості, тобто умови для постійного пошуку, оновлення прийомів і методів професійної діяльності. Майбутній фахівець ще на етапі здобуття вищої освіти має стати генератором інноваційних ідей, вміти здійснювати різноманітні форми інноваційної діяльності, яка згодом стане обов’язковою складовою індивідуальної освітньої системи.

Перспективи подальших досліджень полягають у необхідності отримання емпіричних даних щодо формування проектної культури в процесі професійної підготовки майбутніх спеціалістів.

Посилання

Bilyk, V. (2013). Proektna diialnist – osnova rozvytku tvorchykh zdibnostei molodshykh shkoliariv. [Project activity is the basis for the development of creative abilities of younger schoolchildren]. Pochatkova shkola. 5. S. 6–8. [in Ukrainian]
Bodko, L. (2013). Metod proektiv yak zasib realizatsii osobystisno oriientovanoho navchannia. [The project method as a means of implementing personally oriented learning]. Pochatkova shkola. 10. S. 1–4. [in Ukrainian]
Dovmantovych, N. H. (2017). Proektna diialnist yak zasib formuvannia samoosvitnoi kompetentnosti. [Project activity as a means of forming self-educational competence]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Pedahohika, sotsialna robota”. 1 (40). S. 92–95. [in Ukrainian]
Zinevych, V. (2015). Proektna diialnist ta proektna kultura yak peredumovy innovatsiinoi diialnosti pedahoha. [Project activity and project culture as prerequisites for the teacher's innovative activity]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. 15. S. 100–106. [in Ukrainian]
Kosovych, O. V. (2022). Proektna diialnist yak odna z form innovatsiinykh metodychnykh tekhnolohii navchannia. [Project activity as one of the forms of innovative methodical learning technologies]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Pedahohika, sotsialna robota”. 22. S. 76–78. [in Ukrainian]
Martynets, L. A. (2015). Proektna diialnist u navchalno-vykhovnomu protsesi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. [Project activity in the educational process of a comprehensive educational institution]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti. 3 (34). S. 10–13. [in Ukrainian]
Molchaniuk, O. V, Palchyk, O. O. (2021). Proiektna diialnist – perspektyvna skladova osvitnoho protsesu. [Project activity is a promising component of the educational process]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Pedahohichni nauky». 15(44). S. 206–219. [in Ukrainian]
Savchenko L. O. (2013). Proektna diialnist v praktytsi vyshchoi pedahohichnoi shkoly. [Project activity in the practice of a higher pedagogical school]. Science and Education: a New Dimension. 2013. S. 7–12. [in Ukrainian]
Uisimbaieva M. (2014). Proektna diialnist: teoretychni aspekty. [Project activity: theoretical aspects]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti. 13. S. 258–263. [in Ukrainian]
Kozak, L. V., Koval, V. Yu. (2020). Proiektna diialnist yak zasib pidhotovky dytyny do navchannia u novii ukrainskii shkoli. [Project activity as a means of preparing a child for studying in a new Ukrainian school]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh. 71, 1. S. 127–131. [in Ukrainian]
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Данилюк, С. С. (2024). ФОРМУВАННЯ ПРОЄКТНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ПРОЦЕСІ ЇХ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 423-429. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-423-429