ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ

Ключові слова: комунікативні навички, майбутні фахівці, професійна підготовка

Анотація

У статті розкрито роль формування комунікативних навичок в професійній підготовці майбутнього фахівця.

Комунікативні навички – це важливий компонент професійної комунікативної компетентності майбутніх фахівців, які забезпечують обмін інформацією та формуються на основі мовленнєвих дій. Професійні комунікативні навички – це навички спілкування фахівців певної галузі в межах їхньої діяльності. Рівень сформованості такого виду комунікативних навичок – умова, за якої може бути продуктивною професійна комунікація.

Комунікативні вміння та навички особистості є складовими комунікативної активності, досить складною характеристикою, що виражається у певних потребах спілкуватися, виявляється в особистісній готовності взаємодіяти в певних комунікативних ситуаціях, відтворювати її суть оптимальними та раціональними способами, які спрямовані на конкретні результати навчальної діяльності.

Встановлено, що формування комунікативних навичок майбутніх фахівців стає ефективнішим, якщо в процесі професійної підготовки на основі вивченого навчального матеріалу студент отримує творчі завдання, які допомагають йому опанувати такі компоненти комунікативної компетентності, як: прогнозування та програмування комунікативної ситуації; знання та ерудиція; засоби спілкування (вербальні та невербальні); управління комунікативною ситуацією; комунікативна культура (загальна та національна); орієнтація на соціального партнера; мовленнєва компетенція.

Під час організації комунікативної взаємодії суб’єктів освітнього процесу особливо важливим стає створення відповідних умов для розвитку суб'єктної позиції здобувачів освіти через актуалізацію і збагачення власного суб'єктного досвіду (звернення до раніше накопичених знань і умінь, стимулювання до використання різних способів і самостійного вибору виконання завдання, створення ситуацій морального вибору, заохочення пошуку нестандартних варіантів вирішення пізнавальної задачі (проблеми), організація пізнання через переживання, актуалізацію чуттєвого досвіду тощо); розвиток активності у пізнавальній діяльності (заохочення ініціативи, створення ситуацій вибору, організація проєктної діяльності тощо). Таким чином, мова йде про складний процес комунікативної взаємодії між викладачем і здобувачем освіти, наслідком якого є рішення та дії, що підштовхують до прогресу в розвитку майбутнього фахівця і прийняття ним відповідальності за власний вибір і результат вирішення проблеми.

Посилання

Алексанян А. С. О совершенствовании коммуникативных компетенций будущего педагога. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2018. Випуск № 5. С. 7-15.
Балдинюк О. Д. Формування комунікативних навичок майбутнього фахівця соціальної сфери. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/9368/1/Formuvannia_komunikatyvnykh_navychok_maibutnoho_fakhivtsia_sotsialnoi_sfery.pdf
Васянович Г. П., Нагірняк М. Я., Боднар О. С. Формування комунікативних умінь у майбутнього соціального працівника засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2020. Вип. 55. С. 31-38.
Гончаренко С. Український педагогічний словник / Гол. ред. С. Головко. Київ: Либідь, 1997. 376 с.
Каплінський В. В. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Київ: КНТ, 2017. 225 с.
Литвиненко Н. П., Сергієнко Т. В. Формування комунікативних навичок у контексті фахової підготовки майбутніх лікарів. Ukrainian scientific medical youth journal. 2022. Supplement №2 (130). С. 33-34.
Окольнича Т. В. Комунікація суб’єктів освітнього процесу в умовах воєнного та повоєнного часу. Професійна підготовка майбутніх фахівців у воєнний та повоєнний час: кол. моногр. [наук. ред. Т. В. Окольнича]; МОН України, Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. Дніпро : Середняк Т. К., 2023. С. 172–200.
Панченко В. Комунікативна культура майбутнього фахівця: теоретичний аналіз. 2014. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/6760/1/11.pdf
Сас О. О. Педагогічні умови формування комунікативних умінь і навичок майбутніх вихователів на семінарсько-практичних заняттях із дошкільної лінгводидактики. Народна освіта : електронне наукове фахове видання. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2414
Філоненко О. В. Формування соціальних навичок у суб’єктів освітнього процесу в умовах воєнного та повоєнного часу. Професійна підготовка майбутніх фахівців у воєнний та повоєнний час: кол. моногр. [наук. ред. Т. В. Окольнича]; МОН України, Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка. Дніпро : Середняк Т. К., 2023. С. 201–237.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Васютинська, Є. А. (2024). ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 401-405. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-401-405