ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ

  • Володимир Петрович Сергієнко Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-5964-8114
  • Юлія Вікторівна Сидоренко Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0008-7060-9707
Ключові слова: методи інтерактивного навчання, заклад вищої освіти, інтерактив, освітній процес, педагогічна технологія, технології інтерактивного навчання, навчання дорослих

Анотація

У статті розкрито актуальність та здійснено короткий огляд останніх досліджень і публікацій з теми. Проаналізовано вітчизняну та зарубіжну науково-педагогічну літературу з питань освіти дорослих. Вивчено та описано поняття «технологія» та «педагогічна технологія». Охарактеризовано зміст та особливості інтерактивного навчання в системі освіти дорослих, розглянуто класифікації технологій інтерактивного навчання, проблему застосування технологій інтерактивного навчання в освітньому процесі закладів вищої освіти; визначено основні ознаки технологій інтерактивного навчання та аргументовано переваги їх застосування у системі освіти дорослих. Інтерактивне навчання передбачає активну взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу. При цьому ролі педагога та учня перебувають у постійному балансі. Обидві сторони прагнуть вчитися і обмінюватися знаннями, досягненнями та конкретним життєвим досвідом. Розглянуто класифікацію форм і методів інтерактивних технологій: карусель, акваріум, мозковий штурм, мікрофон, дебати, дискусії, дебрифінг, розігрування ситуації за ролями, імітаційні ігри, метод «шість капелюхів»(«Six Thinking Hats»), Student Team Learning (навчання в команді); Jigsaw (мереживна пила, Е. Аронсон); Learning Together (вчимося разом); Ігрові технології тощо. Акцентується увага на необхідності впровадження технологій інтерактивного навчання в процесі здійснення освіти дорослих, використання яких може бути успішним, якщо враховувати вікові особливості здобувачів освіти, їхні інтереси та потреби, життєвий та трудовий досвід, рівень мотивації, умови взаєморозуміння та психологічної сумісності, рівень зацікавленості та складності інтерактивних методів. У статті продемонстровано необхідність впровадження технологій інтерактивного навчання у освітній процес та підвищення його якості, акцентовано увагу на досвіді та особливостях їх впровадження на сучасному етапі.

Посилання

Проєкт ЗУ «Про освіту дорослих». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/vru-prijnyala-u-pershomu-chitanni-proyekt-zu-pro-osvitu-doroslih (дата звернення: 05.01.2024).
Використання новітніх технологій для особистісної підготовки студентів ХНМУ : Матеріали Всеукр. навч. наук. конф. В. М. Лісовий, В. Д. Марковський та ін. Тернопіль, 2012. С. 45–47.
Педагогічні технології: конспект лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, спеціальності 015 «Професійна освіта» (015.37 Аграрне виробництво, переробка сільськогосподарської продукції та харчові технології), денної та заочної форми навчання; упоряд. Є. Л. Скворчевська. Харків : ДБТУ, 2022. 110 с.
Калініна Л. А. Роль інтерактивних технологій у змісті методичної підготовки майбутніх фахівців культурно-дозвіллєвої сфери. Молодий вчений. 2017. № 4.2 (44.2). С. 39–44.
Антонова О. Є. Педагогічні технології та їх класифікація як наукова проблема. Сучасні технології в освіті. Ч. 1.: наук.-допом. бібліогр. покажч. Вип. 2. НАПН України, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського ; упоряд.: Філімонова Т. В., Тарнавська С. В., Орищенко І. О. та ін. ; наук. консультант Антонова О. Є. ; наук. ред. Березів-ська Л. Д. Київ, 2015. С. 8–15.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи. Види педагогічних технологій URL: http://pidruchniki.com/17190512/pedagogika/vidi_pedagogichnih_tehnologiy (дата звернення: 05.01.2024).
Шапран О. І. Система інноваційної підготовки майбутнього вчителя в умовах навчально-науково-педагогічних комплексів : монографія. Переяслав-Хмельницький, видавництво С.В. Карпук, 2007. 370 с.
Пометун О. Технології – це відповідь. А про що ми запитуємо? Рідна школа. 2011. № 8/9(980/981). С. 23–27.
Козир М. В. Застосування технологій інтерактивного навчання в освітньому процесі закладів вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 78. С. 186–191.
Сисоєва С. Освітні реформи: освітологічний контекст. Освітологія. 2013. № 2. С. 36–45.
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих : навчально-методичний посібник. Київ : ЕКМО, 2011. 324 с.
Браткова О. І. Особливості застосування інтерактивних технологій у фаховій іншомовній підготовці майбутніх юристів. Освітологічний дискурс, 2016, № 1 (13). C. 9–18.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання : наук.-метод. посіб. Київ : А. С. К., 2004. 192 с.
Ілійчук Л. Використання інтерактивних методів навчання у процесі професійної підготовки майбутніх фахівців. Обрії. 2015. № 1. С. 71-74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/obrii_2015_1_23 (дата звернення: 05.01.2024).
Hiltz S. R. Collaborative learning: The virtual classroom approach. Technological Horizons in Education (T. H. E.) Journal. 2000. Vol.17, №10. P. 59–65.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Сергієнко, В. П., & Сидоренко, Ю. В. (2024). ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ІНТЕРАКТИВНОГО НАВЧАННЯ В СИСТЕМІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 395-401. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-395-401